Nejdůležitější most v Plzni vyžaduje rekonstrukci nebo výměnu

17. květen 2006

Oprava nejdůležitějšího a nejzatíženějšího plzeňského mostu Generála Pattona, který spojuje jako jediný střed města s největším sídlištěm Lochotín a dále s hlavním tahem na Karlovy Vary a do jehož nosné konstrukce zatéká, přijde na 230 až 300 milionů korun. Záleží na tom, zda se most pouze opraví nebo postaví zcela nový včetně pilířů. Město i investor, Ředitelství silnic dálnic (ŘSD), preferují novou stavbu. Měla by začít v roce 2009 a trvala by rok a půl.

Jak zaznělo na společné schůzce investora, města a policie, nejprve by se vybudovala jedna polovina mostu a auta by jezdila ve čtyřech pruzích druhé poloviny a tramvaje po jedné koleji Po mostě by ale nemohli chodit pěší. Náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík, informoval, že město proto příští rok vyčlení 35 milionů korun na stavbu lávky z Dominikánské ulice přes průtah a řeku.

Investor nedávno schválil investiční záměr komplexní opravy mostovky za 234 milionů korun. Pražská firma Pontex, která ho zpracovala, vypočítá do konce června náklady na stavbu úplně nového mostu, který by se skládal z dvou krajních a jednoho prostředního mostu pro tramvaje. Podle předběžných odhadů by suma nepřesáhla 300 milionů korun. Nový most, který by byl přeřazen z oprav do plánu investic ŘSD, by vydržel zhruba 80 let. Opravená mostovka tak čtvrtinu doby.

Logo

Most zatím není v havarijním stavu. Má známku "4", což znamená že do něj teče. Chatrný stav označuje až známka "7". Je ale třeba začít s opravou co nejdříve, aby se dále neprodražila. Opravu musí ŘSD provést za provozu. Řidiči ze středu města na Lochotín a dále na Karlovy Vary nemohou jet jinudy. Na současný most neexistuje ucelená projektová dokumentace, která vznikla v 60. letech minulého století, kdy po mostu jezdily pouze lehké jednoduché tramvaje. Dnes už by se podobný most nestavěl současně pro tramvaje i ostatní automobilovou dopravu.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio