„Nevěsta messinská“ je velmi náročná partie – přesto se jí plzeňská opera dvoří

4. duben 2018

Velká tragická opera Zdeňka Fibicha „Nevěsta messinská“ se po 40 letech vrací na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. Málo hraný kus vyžaduje po tvůrcích velké soustředění a mnoho práce.

Velmi náročná a proto také málo hraná je opera Zdeňka Fibicha „Nevěsta messinská“ podle literární předlohy Friedricha Schillera. Své ví dirigent Jiří Štrunc, který ji zvolil z nabídnutých možností. „Nelituji, ta opera je překrásná a jsem rád, že jsem se s ní mohl seznámit,“ říká Štrunc a jedním dechem vypočítává množství překážek, které klade Fibichův opus do cesty: „Měli jsme tolik problémů obsadit hlavní role! Málokdo je schopný to zazpívat, málokdo má čas, dále je ten titul v češtině – a nehraný! Takže zájem o role z pohledu sólistů není tak velký.“

Štrunc ještě dodává, že má divadlo velké starosti se sborem. „Ve Fibichově době, tedy v druhé půli 19. století, byly mužské sbory všude. Dnes ne – a Plzeň je na to malá, aby tu bylo víc mužských sborů,“ popisuje další trable dirigent. Mluví se také o tom, že italský tenor hostující v Plzni Paolo Lardizzone bědoval, proč se jako první český text musí učit právě árie z Nevěsty messinské. Ta je totiž díky deklamativním pasážím náročná na výslovnost – a přitom ji nejspíš účinkující už nikdy ve svém profesním životě nepotkají. A přitom právě nastudování rolí, které mohou využít v dalších divadlech, je v životě operních pěvců velmi důležité.

Jestli se nakonec vzali? Na to se přijďte podívat do Velkého divadla v Plzni. „Nevěsta messinská“ skladatele Zdeňka Fibicha a libretisty Otakara Hostinského je na repertoáru od 7. dubna 2018.

Pokud se o ní chcete dozvědět víc, poslechněte si sobotní Divadelní zápisník, který vysíláme po půl deváté dopoledne.

autor: Petra Kosová
Spustit audio