Nostalgická jízda. Zubrnická museální železnice vás sveze historickým motorákem Hurvínkem

Nostalgická jízda. Zubrnická museální železnice vás sveze historickým motorákem Hurvínkem
Členové občanského sdružení Zubrnická museální železnice lpí na archaickém -s-, protože milují historii a věnovali spoustu času a energie, aby něco z časů minulých zachovali pro budoucnost. Na železnici vedoucí z nádraží v Ústí nad Labem – Střekově do Zubrnic se můžete vrátit do minulého století i vy.
Můžete se tu totiž svézt historickým motorákem jménem Hurvínek. Jedná se o motorový vůz řady M 131.1 a přezdívku si vysloužil od strojvedoucích – snad prý kvůli laťkovým sedadlům pro cestující.
Tyto vozy se vyráběly v letech 1948 až 1956. Jejich pravidelný provoz se zastavil až v roce 1984. Poté dosluhovaly například na vlečkách. S oblibou tzv. nostalgických jízd se vrátila i sláva spolehlivých Hurvínků a dodnes je můžete na trati potkat a dokonce se jimi svézt. Třeba právě do Zubrnic. Maximální povolená rychlost 60 kilometrů v hodině umožňuje vychutnat si i okolí trati. Jen se neptejte na počet hodin, které musejí železniční nadšenci věnovat renovaci a údržbě.
Historie trati
K úplnému začátku bychom se museli vrátit do 18. srpna 1890. V den 60. narozenin císaře Františka Josefa I. byl zahájen provoz na soukromé místní dráze Velké Březno-Verneřice a v září téhož roku byla ukončena výstavba odbočky do Úštěku. Černý den přišel 27. května 1978, kdy stát rozhodl, že provoz skončí. V ten den vyjely poslední vlaky.
Mnoha lidem to přišlo líto a snažili se zachovat alespoň část trati jako součást tehdy vznikajícího skanzenu v Zubrnicích. V roce 1993 vzniklo občanské sdružení Zubrnická museální železnice a jen těžko představitelným nasazením se povedlo trať znovu zprovoznit, alespoň v úseku Zubrnice-Velké Březno. Odtud už vede napojení do Ústí nad Labem - Střekova.
Trať neruší tunely ani mosty
Motoráček nejede příliš rychle, a tak mají cestující čas kochat se výhledem na kaňon Labe na straně jedné nebo na zelené stráně na straně druhé. Už samotnou okolní krajinou je trať unikátní, nejsou tu žádné tvrdé zásahy v podobě mostů nebo tunelů.
Koleje se vinou od údolí Lučního potoka v nadmořské výšce 149 metrů do šest kilometrů vzdálených Zubrnic, do výšky téměř dvojnásobné – 290 metrů nad mořem. Motoráček ale i tohle převýšení zvládá. Navíc vám dopřeje i výhled na odstavnou kolej s vagony v různém stádiu rozkladu, které čekají na rekonstrukci.
Na nádraží v Zubrnicích vás pak čeká malé železniční muzeum. V bývalém skladišti zboží uvidíte staré fotografie a dokumenty, které se vážou k historii trati, můžete se podívat, jak vypadala stará dopravní kancelář, vydají vám klasickou kartonovou jízdenku, můžete si půjčit čepici pana přednosty i výpravku. A modeláři jistě ocení stanici Levín v měřítku 1:45.
A tím zdejší atrakce nekončí. Můžete si prohlédnout i historická kolejová vozidla a drezíny a dokonce se na některých z nich svézt. Oblíbená je tzv. Finka – drezína na ruční pohon určená speciálním profilem kol k provozu na zasněžených a zamrzlých kolejích.
Letos až do konce října je historický zubrnický motorák zahrnutý jako pravidelný víkendový spoj do systému dopravy Ústeckého kraje. Jezdí v sobotu a v neděli vždy čtyřikrát denně z Ústí nad Labem - Střekova do Zubrnic a zpět. Časy spojů najdete v informačním servisu idos.cz.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Úřad o kyberútoku na správu pražských služeb: O úniku dat se poškození dozví, případ řešíme
-
Vydírání Součka? ‚Radní jsou znepokojeni, chtějí to od něj vysvětlit,‘ říká šéf Rady ČT
-
Rakušan chce přitvrdit proti nelegální migraci. ‚Zvýšíme bezpečnost bez populismu,‘ říká
-
Hlavní cenu Magnesia Litera získal Hlaučův román Letnice. Ocenění obdržel i komiks zesnulého Smutena