O osudu obřího růžového králíka v Plzni na Lochotíně rozhodují lidé v anketě
Růžový králík požírající člověka - snad žádná jiná socha v Plzni nevyvolala v posledních letech takový rozruch. Obřího králíka vytvořil jako svou bakalářskou práci Adam Trbušek a od roku 2015 stojí u zastávky Severka na plzeňském Lochotíně. Zatímco někteří lidé králíka milují, jiní ho nenávidí. Další o něm diskutují a někteří ho i ničí.
Původně měl stát králík na Lochotíně rok, radnice smlouvu prodloužila a stojí tam proto už tři roky. Za tu dobu ho čtyřikrát někdo poničil. Jednou byly na soše nasprejované pohlavní orgány. Dvakrát nacistické symboly, což policie kvalifikovala jako trestný čin.
Další případ z roku 2016 připomněla mluvčí městské policie Jana Pužmanová: „37 letý muž sochu králíka posprejoval a postříkal barvou, jakmile uviděl hlídku policie, se svou činností přestal. Strážníci posléze zjistili, že je pod vlivem alkoholu. Jak později muž uvedl, chtěl sochu jen poupravit.“
Lochotínský starosta Miroslav Brabec je rád, že socha budí ať už kladné nebo záporné emoce. Podle něj by lidé nejvíce autorovi ublížili, kdyby na jeho dílo nereagovali vůbec a byli lhostejní.
Králík symbolizuje odraz dnešní společnosti
Podle autora sochy Adama Trbuška došlo k nepochopení a nedorozumění. Králík, který drží v packách zakrváceného člověka s ukousnutou hlavou, není žádným konkrétním poselstvím pro sídliště na Lochotíně. „Je to všeobecně o nějakém stavu společnosti, o celkovém konzumu a o tom, co se teď děje v politice, kultuře i reklamách,“ uvedl Adam Trbušek.
Smlouva o umístění králíka na křižovatce ulic Karlovarská a Studentská vyprší 15. července. Městský obvod Plzeň 1 se proto v anketě na svých internetových stránkách zeptal: Máte zájem o další setrvání sochy králíka na území městského obvodu? V anketě hlasovaly tisíce lidí, do pondělka jich 57 procent králíka podpořilo.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Fiala k Tulejovi: Je důležité, aby do jmenování vyjasnil pochybnosti kolem své publikační činnosti
-
Kdo může za smrt 11 dětí? ‚Šlo o naváděnou munici, tu Palestinci nemají,‘ shodují se experti
-
Marketingové zápasy v bahně, popisuje Hejlová úpravu volebního sloganu ANO
-
Česko bylo cílem kybernetických útoků, provedení odpovídá skupině spojované s ruskou tajnou službou