Odvaha na křídlech

Milion kilometrů. Tolik nalétal pilot Karel Balík, příslušník RAF

10. květen 2023
Předchozí díl
Následující díl

Jen malý kousek od budovy Českého rozhlasu na náměstí Míru v Plzni můžete vzdát hold zesnulým letcům bojujícím v Britském královském letectvu. Na pomníku najdete mezi dalšími jméno Karel Balík.

„Pro mě osobně je Karel Balík velikým hrdinou proto, že v mnohých případech se dostával do „boje“ a neměl se čím bránit,“ řekl na úvod znalec této problematiky, soukromý historik, vyučující na gymnáziu v Tachově a autor knihy Za křídly… Daniel Švec.

Karel Balík byl spoluzakladatelem Západočeského aviatického klubu Plzeň a také držitelem vysokého vyznamenání AFC, které se udílí za mimořádné výkony v nebojové činnosti „Je uváděn jako první Čechoslovák, ještě společně s jedním letcem, který přeletěl Atlantický oceán. AFC tedy znamená Air Force Cross a je udíleno za mimořádné skutky,“ vysvětlil Švec, který dále pokračoval:

„Karel Balík se narodil v Plzni 25. října 1903 a stal se z něj postupem času pilot. Letci bývali vybíráni většinou od černého řemesla. To znamená, že šlo o lidi, kteří prošli nějakou průmyslovou školou, případně nějakým vyučením, kupříkladu na strojního zámečníka. Nejinak tomu bylo v případě Karla Balíka, jenž měl za sebou večerní průmyslovou školu zakončenou maturitní zkouškou. Coby pilot dělal tento muž první krůčky už v Československu ve vojenském letectvu.“

Roku 1925 ale Karel Balík odešel z armády, aby se dal do služeb Československé letecké společnosti, kde létal jako kapitán dálkových letů. „Létal s nejrůznějšími typy letadel a je naprosto neuvěřitelné, že dokázal nalétat po celé Evropě milion kilometrů, a je tak držitelem tohoto velmi vzácného rekordu,“ doplnil autor knihy. Odtud pramenila jeho přezdívka Milionář.

S příchodem druhé světové války se řada našich letců rozhodla, že půjde bojovat za osvobození naší vlasti. Mezi nimi byl i Karel Balík, jehož cesta byla velice strastiplná, vedla totiž přes Sovětský svaz. Většina našich letců volila cestu přes Francii. Karel Balík se následně dostal kolem celé Afriky do Anglie, kde byl přijat do Britského královského letectva.

Beze zbraní se bojuje těžce

„Jelikož už byl trochu vyššího věku, nebyl přijat jako stíhací pilot, ale dostal se do služby RAF Ferry Command. Jednalo se v podstatě o transportní společnost přepravující různé letouny přes vodní hladiny. Karel Balík létal na různá místa a jednou vezl dokonce britskou delegaci do Moskvy. Vozil lékařský i vojenský materiál, ale třeba i poštu.

Dostával se také do dost prekérních situací. V momentě, kdy letíte nad nepřátelskými vodami letounem, který není ozbrojený, a napadne vás nepřátelský stíhač, tak co s tím uděláte? Beze zbraní se bojuje velice těžce a vy jakožto kapitán letounu můžete maximálně zuřivě manévrovat tak, abyste se dostali z jeho spárů, ale uniknete, nebo ne? Setřelí vás, nebo nesestřelí? Něco podobného se mu stalo 28. února 1942, kdy letěl na Maltu,“ popisoval Švec.

Co myslíte? Podařilo se pilotovi vykličkovat z této prekérní situace? To se dozvíte v přiložené reportáži.

Spustit audio

Nejnovější zprávy

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.