Oprava Pňovanského viaduktu se blíží do finále. Odborníci se pustí do unikátní výměny mostních konstrukcí

Na severním Plzeňsku se schyluje k unikátní technické operaci. Stavbaři budou měnit 118 let starý železniční most nad přehradou Hracholusky
Na severním Plzeňsku se schyluje k unikátní technické operaci. Stavbaři budou měnit 118 let starý železniční most nad přehradou Hracholusky

Na severním Plzeňsku se schyluje k unikátní technické operaci. Stavbaři budou měnit 118 let starý železniční most nad přehradou Hracholusky.

Pňovanský viadukt, lidově přezdívaný Rámusák, je součástí lokální trati Pňovany – Bezdružice. Jeho rekonstrukce začala letos na jaře, kdy odborníci začali s opravou mostních pilířů. Teď dělníci nový most postupně nasouvají na ten stávající, poté vše otočí o 180 stupňů a starou zrezivělou konstrukci odvezou a sešrotují.

„Právě probíhá spínání obou konstrukcí, aby se mohlo uskutečnit otočení a následně výměna. Potom se stará konstrukce vysune a odveze do šrotu. Pro představu- obě konstrukce jsou sepnuty dohromady a na konci jsou upevněny v otáčedlech, ve kterých se otočí kolem společné osy. Podobná akce se v takovém rozsahu v České republice ještě nedělala. Jsme v radostném očekávání, jak se nám to všechno povede,“ popsal stavbyvedoucí Martin Nožička.

Termín unikátní akce se tají

Kdy konkrétně se tato akce uskuteční, nechtěl Martin Nožička prozradit, protože se obává příliš velkého zájmu zvědavců, kteří by mohli narušit celý průběh stavby.

„Teď si na prvním dílu ověříme všechny předpoklady, a potom už věříme, že vše půjde hladce. Celkem se budou měnit tři pole. Nová ocelové konstrukce je kompletovaná na předmontážní plošině, která je mimo kolejiště i most,“ upřesnil Martin Nožička.

Kromě ocelové konstrukce se opravují i mohutné kamenné pilíře, které stojí v přehradě Hracholusky. „Oprava spodní stavby teď finišuje a je před dokončením. Probíhají poslední detaily a kosmetické úpravy,“ doplnil stavbyvedoucí.

Výluka se protáhne

Původně měli mostní konstrukci měnit odborníci už v září, kvůli náročné přípravě ale termín odložili. Proto bude nutné posunout i konec výluky. Vlaky se na trať Pňovany - Bezdružice vrátí zřejmě až na počátku příštího roku. „ Původní termín 19. 11. nejsme schopni dodržet z důvodu složitosti provedení této akce, která je v České republice unikátní. Teď už máme všechno odsouhlasené a podepsané. První vlak by tu měl tedy projet 28. února příštího roku,“ uvedl Petr Žákovec ze Správy železniční dopravní cesty.

Součástí železničního mostu nad přehradou Hracholusky bude i lávka pro pěší, která bude upevněná na jedné straně mostu a napojí se na cyklostezku.

Obnova bezmála 120 let starého mostu přijde na zhruba 109 miliónů korun.