Počítačový model ucha od českých vědců umožní lépe prozkoumat lidský orgán i zdokonalit naslouchadla

25. listopad 2023

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Kosmická loď Starship krátce po startu a oddělení od nosné rakety explodovala. Kosmická loď se úspěšně oddělila od nosné rakety Super Heavy, která však místo vertikálního sestupu do vod Mexického zálivu explodovala. Starship úspěšně zažehla vlastní raketové motory a poprvé dosáhla hranice vesmíru, společnost s ní ale pak ztratila kontakt a posléze podle agentury AFP oznámila, že Starship rovněž vybuchla.

Čtěte také

Vědci z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze zkoumají možnosti, jak využít použité pneumatiky a plast, který se nyní nerecykluje a končí zpravidla ve spalovnách. Snaží se z něj vyrobit základní petrochemikálie, ze kterých by bylo možné opět zpracovat nové plasty, ale také léčiva a další chemikálie. Tento způsob recyklace by šetřil životní prostředí i spotřebu ropy, protože ropa je stále nejpoužívanější surovinou pro výrobu nových plastů a pryží.

Poslední listopadový týden patří v Česku už šestým rokem populárnímu festivalu Czech Space Week, který oslaví úspěchy českého kosmického průmyslu a nabízí unikátní prostor pro spolupráci firem i akademického sektoru. Kosmický týden, určený pro firmy, investory, startupy, studenty, děti a všechny ostatní fanoušky vesmíru, potrvá od 25. 11. do 2. 12. 2023. Akci pořádá Ministerstvo dopravy společně s agenturou CzechInvest, Hvězdárnou a planetáriem hl. m. Prahy - Planetum a dalšími partnery.

Čtěte také

Vědci z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR vyvinuli počítačový model ucha, který umožní lépe prozkoumat lidské ucho a jeho poruchy a v budoucnu i zdokonalit naslouchadla a kochleární implantáty. Vědecký tým v čele s Pavlem Jungwirthem na modelu spolupracoval s kolegy z rakouské firmy na kochleární implantáty. Konstrukce modelu vychází z nejnovějších znalostí fyziologie a molekulárních principů slyšení a umožňuje modelovat sluch savců, včetně člověka, od vnějšího ucha po sluchový nerv.

Mince a polotovary z první poloviny 15. století nalezené nedaleko zříceniny hradu Strádov poblíž Nasavrk na Chrudimsku jsou dokladem penězokazecké dílny. Nálezce je objevil v květnu 2019, ujalo se jich Regionální muzeum v Chrudimi. Nálezce nyní získá od Pardubického kraje odměnu, uvedla v tiskové zprávě Zuzana Nováková z kanceláře hejtmana Pardubického kraje. Nález tvoří 290 artefaktů, zejména polotovary padělaných mincí a získaný odpadní materiál představují cenný zdroj vědeckých informací.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj