Projekt 'Plzeňští vetřelci' mapuje umění socialismu, nejvíce je ho na sídlištích
Plzeň má novou netradiční mapu, ve které jsou vyznačena umělecká díla vytvořená za socialismu. Jmenuje se Plzeňští vetřelci a je součástí projektu Křížky a vetřelci, který vznikl v rámci Evropského hlavního města kultury 2015. V mapě jsou vyznačená díla z 60. až 80. let minulého století. Označení „vetřelci“ poukazuje na fakt, že tyto umělecké počiny často připomínají mimozemské objekty.
Plzeňané je potkávají na každém kroku. Jsou hlavně na sídlištích, ve školních areálech, nemocnicích, sportovních zařízeních, v obchodních centrech nebo na nádražích.
Mnohdy velmi zvláštní skulptury z normalizačního období oslavují rodinu, zobrazují matky s dítětem, dělnické profese, ženy, výjevy z každodenního života nebo z přírody. Pátrá po nich jeden z autorů projektu Aleš Hejna.
„Ze začátku jsme měli určité tipy, kde co může být. Jsme z Plzně, takže víme, kde co je. To byl základ naší databáze. Ale potom jsme zkombinovali různé zdroje, jako jsou různé staré mapy, fotografie, příspěvky od lidí, kteří vědí, že něco někde je,“ popisuje Hejna.
„Máme i zpracované i rešerše, kde co ještě může být, a na jejich základě už teď cíleně chodíme třeba do základních škol většinou právě na sídlištích, ve Škvrňanech nebo na Lochotíně, kde probíhala během socialismu obrovská výstavba a kde je nejvíce těchto objektů,“ dodává Hejna.
Hokejisté a medvědi
Mezi nejznámější socialistická díla patří v Plzni obří sochy hokejistů před zimním stadionem nebo lední medvědi u vchodu do Zoologické zahrady. V mapě je teď 155 soch, mozaiek, vitráží, dekorativních stěn nebo sgrafit. Ale toto číslo ještě určitě není konečné.
„Doufáme, že se to vyhoupne na 200. Pro srovnání třeba v Praze se počet těchto děl pohybuje kolem dvou tisíc, což zhruba odpovídá velikosti. Poměr Plzeň-Praha je stejný,“ říká jeden z autorů projektu.
U některých děl jsou známé názvy, u jiných dohledatelné nejsou, a tak je kvůli mapě pojmenoval Aleš Hejna sám - například Údernice a kotelník, Sbohem ježibabo, Složené kuželky, Zelený výbuch nebo Muž pomáhající ženě do kabátu.
„Byli bychom rádi, kdyby třeba právě naše mapa přispěla k popularizaci těchto děl a zdůraznila, že často nešlo jen o díla poplatná době, ale i o díla, která mají co říct i dnes. Často jsou to abstraktní, velice kvalitní díla od Karla Pacíka nebo Slavoje Nejdla. Byli bychom rádi, aby si toho lidé všímali a aby nám to ve městě zůstalo,“ uvádí Hejna.
Nenápadná kaplička
V projektu Křížky a vetřelci ale nejde jen o socialistické umění. Autoři hledají i sakrální památky, pomníky nebo pamětní desky. Do databáze jich už zanesli včetně vetřelců 695. Objevují je i na zcela nečekaných místech.
Spoluautora projektu Pavla Cvrčka například překvapila kaplička na jedné z nejrušnějších ulic v Plzni. Přestože je viditelná, málokdo si jí všimne.
„Je umístěna naproti obchodnímu domu Plaza, kde je blok domů, a v rámci jednoho ‚fiktivního‘ vchodu je zahloubená malá kaplička, okolo které řada lidí chodí a vlastně ani neví, že tam je. To se nám zdálo hodně zajímavé,“ vysvětluje Cvrček.
Autoři projektu, jak zdůrazňuje Aleš Hejna, vítají tipy od všímavých Plzeňanů nebo i návštěvníků města.
„Na Facebooku je skupina Křížky a vetřelci, a pak máme také web, kde jsou všechny tyto objekty zobrazené,“ uzavírá Hejna.
Projekt Křížky a vetřelci finančně podpořila společnost Plzeň 2015, a to v rámci programu Pěstuj prostor.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ve vazbě je už skoro rok. Advokát Jelínek žádal o propuštění, soud to ale zamítl, obává se útěku
-
Trumpova cla můžou být jen výhrůžka, vždy se to podařilo zažehnat, míní amerikanista Pondělíček
-
Vystrčil: Máme důvody k optimismu, stačí se dívat kolem sebe. Žijeme totiž ve svobodné zemi
-
Letní vpád do Kurské oblasti byl nezbytný. Neměl jsem jinou volbu, řekl generál