Sociální a zdravotní centrum Letiny na Plzeňsku chce žalovat ombudsmanku Šabatovou

25. únor 2015

Ombudsmanka Anna Šabatová navrhuje uzavření Sociálního a zdravotního centra Letiny na Plzeňsku. Argumentuje špatnými a nedůstojnými podmínkami. Vedení domova se zvláštním režimem nařčení odmítá. Proti výtkám, které ombudsmanka zveřejnila po poslední provedené kontrole, se chce bránit žalobou.

„Ta zpráva se nám zdá v mnoha ohledech neadekvátní k tomu stavu, který tady je. Máme tady prohlášení, udělali jsme petici a jsme připraveni podat žalobu na veřejnou ochránkyni práv,“ říká ředitel Sociálního a zdravotního centra Aleš Patera.

Dodal také, že petici po čtyřech dnech podepsalo už asi 500 lidí.

„Jsou to klienti, opatrovníci klientů, zaměstnanci, sympatizanti, občané Letin a okolních obcí,“ vyjmenovává Patera lidi, kteří petici podepsali.

Zaměstnanci úřadu veřejného ochránce práv soukromé zařízení poprvé kontrolovali na podzim roku 2013 a podruhé o rok později. Při obou návštěvách našli kontroloři řadu pochybení. Vedení domova se zvláštním režimem se prý pokusilo výtky z první kontroly odstranit.

„Když tady naposledy byl ombudsman nebo zaměstnanci kanceláře ombudsmana, tak jsme čekali, že zpráva bude jiná a lepší než ta minulá. Samotné nás to zaskočilo,“ podotýká ředitel Patera.

Ombudsmanka navrhuje uzavření centra

Ve druhé zprávě se například píše, že nadále chybí odborný přístup a personál. Ombudsmance také vadí kamera, která bezdůvodně monitoruje soukromý život klientů, nebo že v budovách Vltava a Labe chybí výtah.

Zpráva také upozorňuje na nevhodné chování personálu vůči klientům, problémy s ukládáním a podáváním léků, nedostatek toalet, nepřehlednou dokumentaci, špatný pitný režim nebo apatii klientů.

Viděli jsme, jak klienti chodili po chodbách oblečení pouze do plenkových kalhot a horního dílu pyžama, popisuje právnička z oddělení dohledu nad omezováním osobní svobody z kanceláře veřejného ochránce práv Adéla Hradilová.

„Personál se o klientech vyjadřoval jako o dementech. Viděli jsme, jak personál kontroloval pleny klientů v jídelně před zraky ostatních. Naše nutriční terapeutka na místě zjistila, že kvůli špatné péči trpí několik klientů podvýživou. Personál o tom nevěděl a nijak to neřešil,“ říká Hradilová a pokračuje:

„Neřeší se také dostatečná hydratace. Řada klientů má ztížený přístup k pití. Někteří si ho musí do pokoje vzdáleného několik desítek metrů od jídelny nosit v hrnku. Přitom se jedná o lidi, kteří mají potíže s chůzí.“


Sociální a zdravotní centrum Letiny je soukromé zařízení. Registraci na sociální služby má od roku 2009. V současnosti tam pobývá zhruba 260 klientů, z toho asi jedna třetina není svéprávná. Pracovníci ombudsmana tam byli dvakrát na běžné kontrole. První proběhla na podzim 2013 a druhá v říjnu 2014.

Ombudsmanka proto navrhuje Plzeňskému kraji, aby centrum uzavřel. Jako jediný totiž může registraci udělit nebo odebrat.

„Vzhledem k tomu, že mezi první a druhou návštěvou se nic nezměnilo. Rozhodně se nezlepšila kvalita péče poskytovaná klientům, tak veřejná ochránkyně práv došla k závěru, že není v silách zařízení nic změnit,“ konstatuje Hradilová.

Pracovníci odboru sociálních věcí na plzeňském hejtmanství ale při své podzimní návštěvě nenašli žádné závažné problémy. Teď záleží na hejtmanství, kdy tam pošle kontrolu a jak celou situaci vyhodnotí.

„Péče o klienty je na velice dobré úrovni a náš odbor sociálních věcí musí zjistit důvody, proč by měl registraci odejmout. To je záležitost kontroly, která bude zřejmě následovat ve velice krátké době,“ uzavírá krajský radní Zdeněk Honz z ČSSD.

Kancelář ombudsmanky oslovila kromě kraje také ministerstvo práce a sociálních věcí. Ani jedna z institucí zatím podle Hradilové neodpověděla.

autoři: mkl , ako
Spustit audio