Stát dá krajům méně peněz na opravu silnic

Silnice kolem Strašína slouží jako objížďka. „Je rozbitá jako všude, každý rok to záplatují a vedle záplat se dělají další díry,“ zhodnotila jedna z obyvatelek
Silnice kolem Strašína slouží jako objížďka. „Je rozbitá jako všude, každý rok to záplatují a vedle záplat se dělají další díry,“ zhodnotila jedna z obyvatelek

Výrazně méně peněz posílá letos stát krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy. Přímá dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury se ze čtyř miliard korun snížila na polovinu.

Kvůli nižší dotaci od státu Plzeňský kraj seškrtal seznam silnic nižších tříd, které se letos dočkají opravy. Konkrétně Plzeňský kraj loni dostal na opravy 370 milionů, letos si musí vystačit s polovinou. Hejtmanství proto muselo seškrtat plán oprav. Některé silnice si na nový povrch musí počkat. „Na podzim by měla být ještě vyhlášená další výzva z IROP (evropského dotačního programu), ovšem tam bude soutěžit celá Česká republika, takže netušíme, jestli tam Plzeňský kraj uspěje," uvedl náměstek hejtmana Pavel Čížek.

Podle hejtmana Josefa Bernarda vydá kraj, který spravuje 4 620 km silnic, za poslední tři roky včetně letoška historicky nejvíce peněz na opravy silnic, čtyři až pět miliard korun. Razantně snižuje procento silnic v nevyhovujícím a havarijním stavu. Před pěti lety jich bylo 50 procent, dnes pod 30 procenty.

Na polovinu plánovaných oprav nedojde

„V současné době máme jistých a máme zasmluvněno se Státním fondem dopravní infrastruktury 180 milionů a z těch bychom měli realizovat osm až devět staveb. Na Klatovsku to bude stavba Smrčovec – Dolany, na Domažlicku budeme realizovat stavbu Klenčí – Poběžovice druhou etapu, na Plzni jihu komunikaci Netunice – Háje, na Plzni Severu Pernarec - hranice okresu Tachov. V okresu Tachov jsou dvě akce, mohu jmenovat jednu z nich, Chodová Planá – Kyjov,“ vyjmenoval technický ředitel Správy údržby silnic Martin Vít.

Původně ale chtěla krajská správa a údržba silnic opravit dvacet silnic za necelou půlmiliardu korun. Na více než polovinu oprav ale letos nedojde. Rekonstrukci silnice Dražovice - Strašín brání i dlouhodobá uzavírka na Šumavě mezi Dlouhou Vsí a Radešovem. Silnice kolem Strašína slouží jako objížďka. „Je rozbitá jako všude, každý rok to záplatují a vedle záplat se dělají další díry,“ zhodnotila jedna z obyvatelek. „Mě tato informace překvapila a trošku mě i zarmoutila,“ řekl starosta Strašína Jiří Velíšek k odkladu rekonstrukce silnice.

Na opravu si počká třeba i úsek Mrákov - Maxov na Domažlicku nebo Svojkovice - Volduchy na Rokycansku. Martin Vít vysvětlil, jakým způsobem kraj silnice pro opravy vybíral: „Vybírali jsme tak, aby se v každém okrese opravila alespoň část, když jsou finanční prostředky snížené.“ Silnice, které zůstaly pod čarou, chce krajská správa a údržba silnic opravit v příštím roce nebo v letech následujících.

Spustit audio
autoři: Lukáš Milota, Michaela Svobodová|zdroj: Český rozhlas Plzeň