Tramvaje bez řidiče? To není sci-fi, pro studenty plzeňské ZČU je to možná realita

27. únor 2020 10:35

Studenti Západočeské univerzity v Plzni představili dva návrhy tramvají bez řidiče jako vizi dopravy pro rok 2050. Téma jim zadala jako semestrální práci plzeňská skupina Škoda Transportation, která vyrábí tramvaje, trolejbusy, vlaky a vozy metra.

Studenti znali jen počty a skladbu cestujících a kolejovou síť vedoucí centry evropských měst. Vše ostatní mohli definovat podle vlastního uvážení. Mladí designéři, konstruktéři, odborníci na bezpečnost a ochranu zdraví a marketing navrhli v zimním semestru dvě tramvaje, které v únoru představili hodnotitelské komisi.

„Hlavními tématy bylo rozčlenění interiéru, například odstranění tyčí, aby se u dveří nehromadili cestující a zrychlil se nástup a výstup. Stroj musel být vhodný pro sériovou výrobu a reflektovat technický pokrok," uvedl vedoucí ateliéru produktového designu Jan Korabečný. Za 20 let podle něj vzrostla kapacita baterií o čtvrtinu a dál poroste, podobné je to u konstrukčních materiálů. „Dále je nutné počítat s tím, že přibydou starší pasažéři a lidé s handicapem," dodal Korabečný.

Tramvaj jako přátelský robot

První tým navrhl tramvaj na vodíkový pohon, která by pomocí čističky ovzduší zároveň zlepšovala kvalitu vzduchu ve městě. Konstrukce počítá pro případ krizové situace se skrytým místem pro řidiče. Designér Kryštof Rozumek se zvýšenými bočnicemi snažil navodit pro sedící pocit bezpečí a zároveň zpevnit skelet vozu. Systém držení má přimět cestující uvolnit po nastoupení do vozu prostor dveří. V exteriéru použil druhý designér David Muk jednoduché zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří. Cílem bylo vytvořit tramvaj jako přátelského robota s řadou užitečných služeb, jako jsou automatizované defibrilátory.

Druhý tým zvolil bateriový pohon. Designéři Tomáš Cibulka a Tereza Machů navrhli 12metrový vůz s měchy, které slouží jako deformační zóny a pohltí energii čelního nárazu. Variabilitu interiéru zajistí vysunovací sedačky, aby vozy mohly pojmout co nejvíce pasažérů. „Nekomplikujme a netvarujme věci, které se tvarovat nemusí. Pokud máme nalákat lidi do hromadné dopravy, musíme udělat systémové změny. Změnit dekor či tvar sedaček nestačí," řekl Jan Korabečný.

Svezení ve virtuální realitě na dubnovém workshopu

Podle produktového manažera Škody Jiřího Vokouna vypadají obě autonomní tramvaje skvěle. S jejich trojrozměrnými modely studenti dále pracují a pro mezinárodní workshop DESING+ na 2. dubna připraví prezentaci ve virtuální realitě. Pomocí speciálních brýlí tak bude možné prohlédnout si exteriér tramvaje a projít se jejím interiérem. Na instagramovém profilu Fduls_plzen_design bude možné si pomocí aplikace prohlédnout tramvaj také ve smíšené realitě.

autor: jik | zdroje: Český rozhlas Plzeň , ČTK , ZČU
Spustit audio