Unikátní výměna mostu přes Hracholusky pokračuje

Otáčení oblouku mostní konstrukce přes přehradu Hracholusky
Otáčení oblouku mostní konstrukce přes přehradu Hracholusky

Na Plzeňsku pokračuje unikátní výměna železničního mostu nad přehradou Hracholusky.  117 let starý Rámusák si vyžádal speciální postup.

Most, který vznikl na počátku 20. století, tvoří mohutné pilíře, na nichž jsou položené tři dolů otočené ocelové oblouky. Právě to, že mostní oblouky neční do výšky, ale míří dolů, je netradiční.  210 metrů dlouhý a 52 metrů vysoký most je součástí trati Pňovany - Bezdružice a překlenul tehdy údolí řeky Mže. Později vznikla přehrada Hracholusky.

Výměna mostu je ale poměrně složitá. Když most naši předci stavěli, postavili v údolí lešení a přivařovali jednotlivé části k sobě. To teď není možné, protože vše je ve vodě, a navíc z obou břehů není k mostu dobrý přístup. Odborná firma proto zvolila unikátní postup výměny, který prý zatím nikdo minimálně ve střední Evropě nepoužil. Na břehu svaří nový mostní díl, ten nasunou po kolejích na starý most, starý a nový mostní díl spojí tak, že vypadá jako vajíčko a pomocí točny na obou stranách vše otočí o 180 stupňů. Poté zase vše rozpojí a starý mostní díl vysunou na břeh a sešrotují.

Vlaky se na most vrátí zřejmě v květnu

Most tvoří tři části, tu první už odborná firma vyměnila na konci roku, otáčení a výměna druhé části začíná. Tento týden dělníci mostní díly svařují, příští týden v pondělí je začnou točit. Novinkou bude zavěšená lávka pro cyklisty a pěší. Její stavbu a napojení na stezky na březích přehrady zaplatí Plzeňský kraj, výměnu mostu platí stát a přijde na 109 miliónů korun. 

VIDEO: Stavbaři mění unikáním způsobem železniční most nad přehradou Hracholusky

Na přehradě Hracholusky u Pňovan pokračuje výměna první ze tří částí železničního mostu

Odborníci mění 118 let starý železniční most nad přehradou Hracholusky, který je součástí trati Pňovany–Bezdružice.

Most je v horším stavu, než se čekalo, před otáčením bylo nutné ho zpevnit, a tak se termín obměny z původního konce listopadu posune. Vše závisí i na počasí. Když fouká silný vítr nebo je mráz, není možné most točit. Správa železniční dopravní cesty proto prodloužila výluku na trati nejprve do konce února, nově až do konce dubna. Do té doby místo vlaků jezdí autobusy a vlaky se na trať vrátí zřejmě v květnu.

Spustit audio
autoři: Lukáš Milota, Michaela Svobodová|zdroj: Český rozhlas