V centru pro hendikepované děti ve Štáhlavicích otevřeli rehabilitační místnost s virtuální realitou

Zašlápnout zlobivého krtka nebo přenést nohama kreslenou okurku - tyto a další úkoly čekají na děti ve virtuální místnosti v Centru Hájek
Zašlápnout zlobivého krtka nebo přenést nohama kreslenou okurku - tyto a další úkoly čekají na děti ve virtuální místnosti v Centru Hájek

Zašlápnout zlobivého krtka nebo přenést nohama kreslenou okurku - tyto a další úkoly čekají na hendikepované děti ve virtuální místnosti v Centru Hájek ve Štáhlavicích.

Datové projektory v prostoru promítají na podlahu animované prvky a děti, převážně těžce tělesně nebo mentálně postižené, se tak ocitnou na louce, v lese a dalších desítkách uměle navozených prostředí. Rehabilitace ve virtuální místnosti může vylepšit jejich pohybové dovednosti.

„Pomocí senzorů pohybu, které snímají vlastní pohyb dítěte, se potom animace přizpůsobuje a je tedy možné hrát různé formy her, plnit úkoly. Není to klasická fyzioterapie, tato terapie je formou hry. To znamená, že dítě víceméně přestává vnímat svůj vlastní pohyb, zaměřuje se na plnění kreslených úkolů, případně her a pohyb se bere jako velmi dobrá doprovodná činnost pro neurorehabilitaci,“ vysvětlil spoluzakladatel Centra Hájek Marcel Šik.

Rehabilitace hrou

Při promítání obrazů na podlahu se procvičuje pohyb dolních končetin, případně celého těla. Při promítání na stěnu se podle Marcela Šika zaměřují na ergoterapii, motoriku rukou a pohybu horní části těla.

Projektor například na zem promítá hru „Chyť krtka“, kde musí dítě stihnout zašlápnout vylézajícího krtka dříve, než opět zmizí. Při další hře projektor promítá na podlahu různé potraviny. Děti se na ně musí postavit, uchopit je pomyslně nohama a přenést je do připravovaného hrnce. Všechny hry jsou doplněné zvuky, které interaktivně reagují na pohyb dítěte.

Cvičení pomáhá děti motivovat k pohybu a tím pádem k rehabilitaci. Terapeut může rychle zjistit, jaký pokrok dítě během cvičení udělalo a podle toho nastavit další parametry léčby.