V Praze můžete navštívit muzeum plné trabantů. Uvidíte kompletní historii výroby vozů této značky

21. únor 2020

Největší audioportál na českém internetu

Trabant z kostiček lega v měřítku 1:3 | Foto: Jolana Nováková, Český rozhlas

Rozzuřený vysavač, trsátko nebo pryskyřičník pádivý. Tak se říkávalo trabantům. Vozidlům, kterých se od roku 1958 do roku 1991 v německém Zwickau vyrobily přes tři miliony kusů. Byly oblíbené pro jednoduché ovládání, snadnou údržbu a nízkou cenu. Navíc nemohly zrezivět, protože byly z bakelitu. Před čtyřmi lety otevřel v pražském Motole Martin Hucl Trabant muzeum. Na památku své maminky Heleny, která v trabantech závodila.

Celý objekt, ve kterém je muzeum umístěné, vybudoval Autosportklub Praha. Kdysi to býval klub s největším počtem činných závodních jezdců v Československu. Před více než 50 lety ho založil a vedl Viktor Mráz, známý poválečný automobilový závodník, zasloužilý mistr sportu a trenér nových jezdeckých talentů. A také Martinův dědeček.

Martin Hucl exponáty pro muzeum nakupoval po burzách, od známých i přes inzeráty. V muzeu tak uvidíte kompletní historii výroby vozů značky Trabant. Od prvního předchůdce, Trabanta AWZ - P70 (z roku 1954), přes Trabant P 60 (600), Trabant 601 - nejběžnější a nejznámější provedení, až po nejnovějšího čtyřtaktního Trabanta 1,1 s motorem původem z VW Polo (vyráběl se v letech 1989 - 1991). Tímto typem byla výroba vozů trabant v roce 1991 ukončena. Celkem bylo vyrobeno 3 096 099 kusů ve všech provedeních (dvoutakt a čtyřtakt). Všechny vystavené vozy jsou prezentované v původním stavu.

Kompletně vybavená dobová garáž s opravovaným závodním trabantem

V muzeu si také prohlédnete kompletně vybavenou dobovou garáž s opravovaným závodním trabantem. Kromě toho si také můžete zkusit, jak se ve voze sedělo, řídilo a řadilo. Vojenský trabant Kübel tu pak společně s vojáky jakoby hlídá Brandenburskou bránu v Berlíně, před vpádem nepřátelských imperialistických vojsk.

V muzeu jsou také vystaveny předměty denní potřeby původem z bývalé NDR: od hraček přes elektroniku, toaletní potřeby až po lahve od různých dobových nápojů. Návštěvníci si prý často navzájem ukazují, co kdo doma míval, co záviděl kamarádům a na co dodnes rád vzpomíná. Na závodní dráze si děti mohou zazávodit s malými modely trabantů.

Ve venkovní expozici jsou pak k vidění nejen trabanty pětistovky, které se u nás neprodávaly, ale také trabant vyrobený z kostiček lega v měřítku 1:3, který pro muzeum vytvořil Václav Vrzáň. Použil na něj téměř 24 tisíc jednotlivých dílků.

Trabant muzeum v Pražském Motole je otevřené denně od 9 do 17, v letní sezoně do 18 hodin. Parkovat lze v areálu muzea zdarma.