80 let plzeňských trolejbusů

Lidé se zájmem čekali na svůj první spoj: právě sem přivezly plzeňské trolejbusy vůbec první cestující

V letošním roce si připomínáme 80. výročí zahájení trolejbusové dopravy v Plzni. 9. dubna roku 1941 přivezly trolejbusy vůbec první cestující na konečnou v Doubravce, která se tenkrát nacházela na Habrmannově náměstí. Trolejbusy mj. také zvítězily v této části města nad původně plánovanými tramvajemi, které sem nebyly zavedeny dodnes.

Uličkami kolem náměstí v Plzni - Doubravce se proháněly trolejbusy

„Doubravka byla k Plzni připojena v roce 1924 a od počátku město slibovalo Doubravce, že bude usilovat o zavedení tramvajové dopravy. K tomu však nikdy nedošlo. Roku 1929 vjely do Doubravky autobusy zajišťované Elektrickými podniky města Plzně a nadále se prověřovalo, co by znamenalo zavést sem tramvaj,“ uvedl vedoucí dopravního oddělení Plzeňských městských dopravních podniků a člen kolektivu autorů knihy 80 let Plzeň trolejbusová Jiří Kohout.

Projekt narážel hned na několik problémů: „Krom vysoké finanční náročnosti tady byl problém například s podjezdem pod železniční tratí u Prazdroje, se starým kamenným mostem přes Úslavu a tak dále. Takže řešení se stále odsouvalo,“ dodal Jiří Kohout, který pokračoval:

Unikátní trolejbus 3TR3 ještě v minulém století jezdil v Plzni. Celkem se jich vyrobilo 34, dochovaly se zřejmě jen dva kusy

„Trolejbusová doprava byla v té době ve světě poměrně nový a progresivní způsob přepravy cestujících. První trolejbusový provoz v Československu byl zahájen roku 1936 v Praze a již tou dobou Elektrické podniky města Plzně prověřovaly možnosti zavedení trolejbusu do Doubravky. Roku 1939 se tedy začalo projektovat a i přes veškeré útrapy a problémy prvních okupačních let se s velkým úsilím podařilo trolejbusovou trať do Doubravky vybudovat.“

A kudy vedla úplně první trasa trolejbusů? „První trať se otevřela v úseku od Městských lázní, což je dnešní křižovatka U Jána, po ulici U Měšťanského pivovaru, dnes U Prazdroje, a vedla kolem Pietasu na konečnou stanici v Doubravce na dnešním Habrmannově náměstí,“ popsal Jiří Kohout.

Nadšená veřejnost i novináři

„Tehdy to byla pro lidi velká událost. Nějakým bujarým oslavám samozřejmě bránila druhá světová válka, která se v té době již rozpoutala, nicméně ten zájem médií i obyvatel byl velký. Už když se konaly zkušební jízdy bez cestujících, lidé běžně stáli podél ulic a sledovali vozy, děti za nimi běhaly, novináři psali o svých zážitcích z jízdy trolejbusem a používali dost nadšené výrazy, a také z fotek vidíme, že ty vozy byly přeplněné. Lidé se zájmem čekali na svůj první spoj,“ popsal tehdejší situaci spoluautor knihy.

Kolem Habrmannova náměstí se točily první trolejbusy v Plzni

V 50. letech jezdily trolejbusy ve špičce do Doubravky dokonce po 3 minutách. „Točily se tady kolem Habrmannova náměstí. Od roku 1948 se linka přečíslovala a zavedla se číselná řada počínaje číslem 10. Doubravečtí si pamatují, že desítka vedla odjakživa právě sem do Doubravky. V roce 1975 se toto náměstí opustilo a trolejbusová trať se prodloužila do nového terminálu obratiště v Zábělské třídě. Nakonec roku 1993 došlo k prohození linek 10 a 16 a od té doby sem jezdí linka číslo 16, na které navíc jezdí většinově pouze kloubové vozy a dnes se jedná o nejvýznamnější trolejbusovou linku v Plzni,“ zakončil povídání Jiří Kohout.

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: ČRo Plzeň
Spustit audio