80 let plzeňských trolejbusů

Most Ivana Magora Jirouse byl pro trolejbusy zpočátku oříškem

Od roku 1988 jezdí v Plzni trolejbusy také po známém mostě Ivana Magora Jirouse, který najdeme u nádraží na Jižním předměstí. Zavedení trolejbusu do těchto míst bylo v plánu ale mnohem dříve.

Most Ivana Magora Jirouse

„Bylo to v plánu brzy poté, co trolejbusy v Plzni prošly svou nejhlubší krizí kolem roku 1977, kdy byly zrušeny tratě na Severní předměstí a kdy pořád ještě platilo nařízení vlády o likvidaci a útlumu provozů v celém Československu,“ uvedl vedoucí dopravního oddělení Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Kohout.

Tehdy nebylo jisté, jestli trolejbusy 70. léta vůbec přežijí. „Naštěstí pro Plzeň dorazil ropný šok a znovu se oprášily plány na elektrifikaci dopravy. Přišly první plány na stavbu nových tratí a bylo prověřováno několik variant, kudy by linka 16 mohla vést. Nakonec se zvolila varianta právě přes Jižní předměstí, a tedy Koperníkovou a Mánesovou ulicí, Dobrovského a tak dále,“ popsal Kohout.

V roce 1983 byla stavba trati započata. Technickou výzvou se v tomto případě stal právě most Ivana Magora Jirouse: „Most představuje taková dvě rozsáhlá pole na obě strany. Neměl tady žádné stožáry. Stožáry se sem ani nedařilo umístit, a tak celá trolejová síť musela být vyvěšena na domy v Hálkově a Borské ulici a byla zde jakási soustava lan,“ řekl pracovník PMDP, který pokračoval:

„Takto tady trolejbusy fungovaly až do roku 1985-1986. Plány na výstavbu se ale začaly zpožďovat, a tak se stalo, že než vyjely v únoru 1988 první trolejbusy, tak se trolejové vedení z mědi pokrylo měděnkou. Trolejbusy měly tedy problém projet a bylo to ze začátku trochu napínavé.“

Při rekonstrukci mostu ve 21. století byly na mostě vztyčeny stávající stožáry. „Největší proměna se zde odehrála kolem roku 2015, kdy se dokončil soubor komunikací U Trati a Borská, a vznikla tady tak dnes nejsložitější trolejbusová křižovatka v Plzni, a sice křižovatka ulic Borská a Němejcova,“ zakončil povídání o historii a současnosti městské dopravy v oblasti Jižního předměstí Jiří Kohout.

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: ČRo Plzeň
Spustit audio