Česká gastronomie prochází renesancí. Češi chtějí kvalitní jídlo

12. červenec 2022

Do restaurací a kaváren chodí lidé nyní sbírat zážitky z dobrého jídla a kávy, za které si rádi připlatí. Západní Čechy mají ale v gastronomii stále mnoho nevyužitého potenciálu, říká Luboš Kastner, člen Českého gastronomického institutu a Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

V českých restauracích dochází k renesanci nabídky. Poptávka je po kvalitní české kuchyni, zajímavé exotické a stále se v kurzu drží italská kuchyně. „Češi chtějí poctivou českou kuchyni, udělanou stejně, jako to dělala babička. Druhým trendem je, že Češi chtějí zkoušet nové věci a zároveň se dostáváme ke zkoušení zdravého, vegetariánského, asijského jídla jako je poke, tedy zkoušení hezkých, zelených, barevných jídel,“ zaznamenal dnešní trendy Luboš Kastner, člen Českého gastronomického institutu a Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Pro hosty prý přestává být cena na prvním místě, pokud dostane výborné jídlo a odnese si tak z něj hodnotný zážitek. „Deklaratorní důležitost ceny je vysoká, ale reálná taková není. V momentu, kdy člověk dostane kvalitní jídlo, je velmi jednoduše schopen si připlatit,“ vysvětlil.

Západní Čechy mají v gastronomii stále mnoho nevyužitého potenciálu. Přitom právě kuchařské umění může být jedním z největších lákadel pro turisty. Úspěšné jsou ty podniky, které nabízejí netradiční zážitky a chutě a je to za přijatelnou cenu. „Podle mého názoru nemá v západních Čechách budoucnost fine dining. Potřebujeme dobrou kuchyni pro každý den,“ sdělil svůj názor Luboš Kastner.

Vypořádání se s covidem bylo pro restaurace v západních Čechách podle Luboše Kastnera náročnější. „Západní Čechy mají daleko větší podíl hospod, a právě ty z covidu vyšly nejhůř. Lidé v restauracích přestali sedávat. Naopak boom zaznamenaly restaurace s rozvozem,“ vysvětlil. Po třetí vlně covidu se ale zase nejrychleji rozběhl jejich provoz. Tahounem mohlo být hlavně pivo. Lidé ale stále chodí méně, a to hlavně na obědy.

Časům turecké kávy odzvonilo

Kávová scéna se změnila. Lidí, co si dnes objednají tureckou kávu v kavárně, je minimum. Úkolem personálu kavárny je nyní vysvětlit zákazníkovi různé přípravy kávy a navést ho na tu, kterou on chce. „Objevuje se termín kávový nacismus, což je termín pro třetí vlnu kaváren, které se dnes otevírají. Jsou známé světlejším pražením kávy. Tyto podniky mají tendenci být na zákazníky povýšení, a to není dobře,“ sdělil své pocity bývalý hokejový útočník a majitel kaváren Jakub Koreis.

Už na přípravě kávy je znát, zda káva bude dobrá. Dnešní kavárny se snaží kromě kávy nabídnout i další sortiment. Poskytují kromě dortů a sladkých dezertů hlavně snídaně a snaží se o to, aby se zákazník mohl v kavárně najíst po celý den. Nabízejí často obložené chleby, které mohou pro někoho posloužit jako plnohodnotné jídlo.

Plzeň má zajímavý víkendový trend. „Nedokážu to vysvětlit, ale když o víkendu v 9 hodin otevřeme, tak máme hned plno, ale když jdete v Praze v 9 hodin ráno na snídani, tak tam není ani noha,“ pousmál se Jakub Koreis. Snídaně je podle něj jakýsi „dostupný luxus“. Zákazník si rozmyslí, zda jít do restaurace na večeři či snídani, která ho vyjde většinou o mnoho levněji.

autoři: Veronika Albrechtová , Iva Štěpánková
Spustit audio