Chozením naboso nebo v barefootech po městě si poškozujete nohy

17. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dát si nohy nahoru je pohoda

Ve městě převládá chození po tvrdém rovném povrchu a na to nejsou lidské nohy uzpůsobené, upozorňuje ortoped Ondřej Rejda na úskalí jinak zdravé bosé chůze.

„Pokud chodíme bosi po tvrdém rovném terénu, dochází k abnormálnímu přetěžování přednoží a k únavě vazů a šlach, které přednoží formují. Určitě vyzdvihuji a chválím chůzi naboso nebo v barefootech, ale na nerovném terénu a po omezenou dobu,“ vysvětluje svůj odborný názor MUDr. Ondřej Rejda z ortopedického odd. Vršovické zdravotní a.s. a Emotion fitness Plzeň. 

Výběr správného terénu je podle MUDr. Rejdy u bosé chůze klíčový: „Po písku, oblázcích, kamíncích, po drnech, trávě a podobných nerovných površích je prospěšné chodit bosky pro děti i pro dospělé. Zpevňujeme tak obě klenby nožní, příčnou i podélnou. Rozhodně bych se ale vyvaroval chození naboso ve městě, kde je předpoklad tvrdého a rovného povrchu.“

S nadváhou bez bot a v bosobotách opatrně

Bosou chůzi ortoped nedoporučuje lidem s nadváhou s poškozenou nožní klenbou. „Nadváha sama o sobě vede k chronickému přetěžování přednoží. Jestliže máte kila navíc a uvažujete o barefoot obuvi, nechte se vyšetřit odborníkem, zda jsou vaše držení těla a stereotyp chůze správné a nemáte poškozenou nožní klenbu. V případě, že je nožní klenba v pořádku, jsou barefoot boty vhodné i při nadváze. Nedoporučuji je ale nosit celodenně,“ zdůrazňuje ortoped Ondřej Rejda.

Spustit audio