Frekventovaný plzeňský rondel půjde k zemi

8. listopad 2016

Plzeňský rondel má před sebou zřejmě neblahou budoucnost. Velká mimoúrovňová kruhová křižovatka, která stojí na Karlovarské třídě od začátku sedmdesátých let, je ve špatném stavu. Ukázala to nedávná diagnostika.

Ředitelství silnic a dálnic nevidí jinou možnost, než rondel zbourat a postavit nový. Toho se už dopředu děsí někteří řidiči. Karlovarská třída je v současnosti jediná spojnice mezi nejlidnatějším severním předměstím a centrem a zácpy jsou na ní, i když tam zrovna žádná rekonstrukce neprobíhá.

Plzeňští řidiči s obavami vyhlížejí rok 2017, protože se začne opravovat most generála Pattona. I ten je na Karlovarské třídě a motoristé očekávají každodenní zácpy. Vidina bouraného rondelu je proto moc netěší.

Mosty jsou ve špatném stavu, ale zase ne v tak špatném, aby ještě pár let nevydržely. Každopádně k zemi půjdou, to se dá s určitostí říct už dnes. Ředitelství silnic a dálnic spolu s městem teď budou zkoumat, jaké řešení bude nejlepší a jakou podobu bude jednou rondel mít. Přípravy budou trvat minimálně pět let.

„My se nechceme se stavebními pracemi na rondelu dostat do období, kdy budeme rekonstruovat most generála Pattona, to už by bylo tak zásadní opatření, které by Plzeň dopravně neunesla,“ uvedl Zdeněk Kuťák, ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Kruhový tvar nové křižovatky je nejoptimálnějším řešením

Na stavbu nového rondelu pravděpodobně dojde až v době, kdy bude mít Plzeň hotový západní okruh, což bude alternativní spojení mezi severním předměstím a centrem. A počítá se také se stavbou severojižního průtahu. Bourání kruhového nadjezdu by tak nemuselo dopravu podstatně ovlivnit. Každopádně kruhový tvar si nová křižovatka zachová.

Nejde ale jen o vizuální podobu mostů. Hlavní je, aby stavba neohrožovala řidiče. Jak aut, tak tramvají.

„Naší ambicí je vybudovat mosty bez mezilehlé podpěry. To znamená trochu smělejší inženýrské konstrukce, samozřejmě s novými podpěrami, které bychom chtěli oddálit od samotné komunikace. Blízkost opěr mostu je nebezpečná,“ dodal Kuťák.

autoři: Směna ČRo Plzeň , kos
Spustit audio