Kvůli přestavbě železnice v Plzni odstranili Faltusův most

Trochu jiný pohled z vlaku čeká cestující z Plzně do Domažlic. Nad tratí, která prochází plzeňskou Škodovkou, už není ocelový Faltusův most

Vysokotonážní jeřáb v noci z 19. na 20. dubna v areálu plzeňské Škodovky přemístil památkově chráněný Faltusův most. První svařovaný příhradový most v Československu pochází z roku 1931.

Na netradiční podívanou se v noci přišlo podívat několik lidí. Mezi nimi například i Jiří Regál, který má k mostu osobní vztah: „Ten most svařoval můj táta. Podle jeho vyprávění tu prý tehdy na mostě pracovalo kolem 18 svářečů. Pro mě je to taková vzpomínka.“

Snášení mostu začalo večer kolem 23. hodiny. Kvůli problémům s ložisky ho ale jeřáb zvedl z betonových nosníků až ve dvě hodiny ráno. Padesát metrů dlouhou ocelovou konstrukci přesunul jeřáb o 55 metrů k plotu areálu u Domažlické ulice. „K přemístění musel být použitý největší kolový jeřáb v České republice s nosností až 550 tun, protože most samotný váží 150 tun. Konstrukce se zvedla, otočila proti směru hodinových ručiček a složila k plotu na patky z panelů. Vše trvalo zhruba 45 minut," uvedl ředitel výstavby David Sichrovský.

Most musel ustoupit elektrifikaci železniční trati

Silniční most původně spojoval severní a jižní areál Škodovky. Jeho odstranění si vyžádala přestavba železniční trati a přilehlé hlavní silnice v hodnotě 1,1 miliardy Kč. Nová trať má výrazně zvýšit průjezd vlaků Plzní a výhledově na ni naváže koridor na Domažlice a Mnichov. Správa železniční dopravní cesty má přestavbu dokončit koncem roku, výluky vlaků končí 5. prosince.

Faltusův most, který nese název po profesoru Františku Faltusovi nezanikne, město Plzeň ho v budoucnu použije jako lávku pro pěší a cyklisty nad Karlovarskou výpadovkou, čímž propojí Kyjovský a Radčický les s lesy mezi Košutkou a Krkavcem.

Profesor František Faltus býval odborníkem ocelového mostního stavitelství a průkopníkem svařování. Po studiu techniky ve Vídni pracoval od roku 1926 ve Škodových závodech v Plzni a zavedl technologii svařování mostů. Podle jeho návrhu vznikl v Plzni v roce 1933 ještě silniční Tyršův most přes Radbuzu, údajně první plně svařovaný obloukový most v Evropě, který byl řazen mezi pět nejodvážnějších konstrukcí světa. Faltus zakládal v Československu školu svářečů.