Legendární motorový vůz 810, zvaný Orchestrion nebo Autobus se loučí. Jedna z posledních jízd byla s hudbou

9. prosinec 2023 14:00

Se železnicí v Plzeňském kraji se loučí legendární motorový vůz 810 , lidově zvaný Orchestrion nebo Autobus. Na jednu z posledních jízd ho doprovodily děti ze základních škol Šťáhlavy a Nezvěstice, které pro spolucestující připravily i koncert.

Motorový vlak od neděle nahradí modernější vozy. Proto děti ze základních škol ve Šťáhlavech a Nezvěsticích spolu se svými učiteli vypravili mimořádný rozlučkový vlak. Motorák vyzdobený dětskými obrázky jel na trati Příkosice – Nezvěstice, která slaví 140. výročí. Děti předaly motoráku medaile za různé zásluhy a taky za doprovodu živé hudby zpívaly písničky s železniční tématikou.

V Plzeňském kraji je v provozu téměř 15 vozidel této řady. Lze je pravidelně potkat například na tratích Příkosice – Nezvěstice, Horažďovice předměstí – Klatovy – Domažlice, Domažlice – Tachov – Planá u Mar. Lázní a Poběžovice – Staňkov.

"Motorové vozy řady 810 jsou v provozu téměř 50 let, byly vyráběny v 70. a 80. letech. I když se jedná o provozně levná vozidla, jsou zastaralá a neodpovídají soudobým požadavkům. Nejsou nízkopodlažní a maximální technická rychlost 80 km/h brání lepšímu využívání infrastruktury," říká Pavel Purkart, dopravní technolog společnosti POVED.

Vozy nahradí motorové jednotky Regionova, které vznikají rekonstrukcí právě těchto vozidel, ale jsou mírně kapacitnější a částečně nízkopodlažní. Dále dochází k náhradě západními vozy Stadler RS1, které jsou také mírně kapacitnější a částečně nízkopodlažní, nicméně, dynamičtější, rychlejší a pro cestující výrazně pohodlnější díky lepšímu vypružení. Náklady na provoz těchto vlaků jsou mírně vyšší, nicméně tato vozidla odpovídají nárokům na soudobé cestování. K podobným změnám dochází nejen v Plzeňském kraji, ale téměř v celé ČR.

"Plzeňský kraj dále nebude požadovat provoz těchto vozů, je tak věcí jejich majitele, tj. Českých drah, jak s vlaky naloží. Kromě jejich fyzické likvidace či přeřazení do provozu v jiných krajích bývají tyto motoráky také předmětem koupě zájmových spolků, které je provozují při zážitkových jízdách. Rozhodně to však nebude osud všech vozidel řady 810, kterých bylo vyrobeno téměř 700 kusů," dodává Pavel Purkart.

autoři: Martina Klímová , iko | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio