Na Šumavě hrozí zpoplatnění běžeckých stop, obcím schází peníze na jejich údržbu

21. říjen 2012

Šumavské obce nemají dost peněz na úpravu běžeckých stop. Kvůli novému dělení daní jim chybí statisíce až miliony korun. Hledají proto úspory a škrtají v nákladech na některé činnosti. Jen v okolí Modravy je 50 kilometrů běžeckých stop. Obec je za poslední zimu upravovala několikrát týdně. Za údržbu tras dala půl milionu korun. Od ledna to bude jen 30 tisíc.

„V lednu dvakrát vyjede rolba a víc ať si to prostě lidi prošlapávají sami nebo jim to může v rámci svého volna prošlapávat parlament, který to schválil, nebo ministerstvo financí,“ zlobí se starosta Modravy Antonín Schubert zvolený za nezávislé.

Finanční prostředky v rámci nového rozpočtového určení ztratila také Kvilda, kde rovněž chybí peníze na běžecké tratě.

„Samozřejmě první škrty se budou týkat turistů, protože já musím zajistit jako starosta obce servis pro místní obyvatele, ti jsou na prvním místě,“ říká starosta Kvildy Václav Vostradovský zvolený za nezávislé.

Reálně tak hrozí, že obce běžecké tratě zpoplatní, například tak, že zvýší parkovné a část peněz dají na provoz rolby. Úprava tratí v budoucnu nebude možná bez příspěvků krajů, obcí, správy parku a sponzorů.

Peníze na tratě schází i na Jesenicku

Problém s nedostatkem peněz na úpravu běžeckých tras řeší každý rok Jeseníky. Dotace od Olomouckého kraje a obcí, tedy asi 850 tisíc korun, nestačí.

Provoz rolb a skútrů včetně platu jejich obsluhy stojí zhruba více než dvojnásobek. Běžkařům dokonce hrozí, že přijdou o hlavní magistrálu mezi Ovčárnou a Červenohorským sedlem.

I letos by se mělo na Jesenicku a Šumperku protahovat asi 350 kilometrů stop. Nově k nim přibydou okruhy v okolí Brané. I když není údržba z veřejných prostředků zcela krytá, podnikatelé zpravidla zbytek doplácejí.

„My tady udržujeme 80 kilometrů a počítáme s částkou asi dvě sta tisíc. Ale je to jenom minimum, nemáme v tom servis,“ přiznává Josef Sekula z Horní Lipové.

Jeho sdružení zajíždí s rolbou až na Červenohorské sedlo, jenže financování hlavní magistrály vedoucí až na Ovčárnu je letos velmi nejisté.

Ředitel Sdružení cestovního ruchu Jeseníky Jan Závěšický přesto věří, že peníze na úpravu nejfrekventovanější trasy v horách nakonec budou.

Čtěte také

„Někdy od jara vedeme jednání s několika subjekty, v tuhle chvíli ta jednání finišují,“ říká Jan Závěšický.

O větší podporu běžeckých stop chce požádat i nově zvolené krajské zastupitelstvo.

autoři: aja , lum , Tereza Svobodová
Spustit audio