Oprava historického kamenného mostu v Rabštejně nad Střelou se protáhne. Objevily se zásadní komplikace

10. duben 2019 13:54

Druhý nejstarší kamenný most v České republice poškodila hlavně těžká kamionová doprava. Opravy začaly na jaře v roce 2017 a ten samý rok měly i skončit. Ukázalo se, že rekonstrukce bude daleko rozsáhlejší, než se původně předpokládalo.

Kolem ledolamu, tedy kolem středového pilíře, nad hladinou řeky Střely, vznikl jakýsi velký, dřevěný dům. To proto, aby mohli stavebníci pracovat na ledolamu i přes zimu. Malta nemá ráda mráz, a tak se dům vytápěl přímotopem.

„Oprava ledolamu spočívala hlavně v jeho celkovém rozebrání, zpevnění, doplnění základů, a zase zpátky sesazením bloků. Ty byly na dílně restaurované a prověřené, dále byly v každé řadě doplněné kramle, které jednotlivé bloky spojují k sobě. Celou zimu jsme tu prováděli postupné navracení jednotlivých řad bloků. Zbývá už jen horní záklop, kam se musí kameny vsadit. Potom ještě dojde k zakramlování celé horní plochy a propojení bloků kovovými kramlemi. Úplné finále bude dospárování, případná barevná retuš některých věcí, které jsou třeba moc rušivé,“ popsal restaurátor Václav Štochl, který na práce na mostu dohlíží.

Na restaurátory čekalo i jedno překvapení. „Tady není nic rovně, přitom to rovně vypadá. Dříve se dokázali řemeslníci snadno vyrovnat s tím, že když se potřebovali opticky někam dostat, uměli to tak sestavit, že pro nás je to dnes nepochopitelné. My jsme schopni stavět věci do roviny, umíme vše proměřit na milimetry, to by tady ale vůbec nefungovalo. V každé řadě bylo nějaké hledání rozměrů a pasování boků k mostu,“ doplnil Václav Štochl.

Další problémy, se kterými nikdo nepočítal

Na most se přijel podívat i zástupce investora, tedy Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Lukáš Václavík z kralovické pobočky správy. Kromě ledolamu protáhla opravu ještě jedna věc, která se týká samotného základu mostu.

„Při ledolamu, kdy jsme rozebrali část stavby středového pilíře, tak jsme zjistili, že pod mostem jsou určité dutiny, které by mohly ohrozit stabilitu mostu. Zadali jsme diagnostiku, která nám poruchy lépe upřesnila. Na základě diagnostiky znovu zpracováváme projektovou dokumentaci pro další část spodní stavby, která nebyla původně plánovaná,“ řekl Lukáš Václavík.

Laicky řečeno most je podemletý. Stavbaři udělají nový betonový základ, ukotvení do mikropilot a to podepře celou konstrukci mostu. Zároveň pod středovým pilířem provedou injektáž, která vyplní mezery a zpevní původní kameny. Tak aby se kamenné bloky nemusely vyndávat. Pokud vše půjde jak má, hotovo bude do konce letošního roku. Pak bude smět na most doprava maximálně do 20 tun hmotnosti.

autor: jik
Spustit audio