Pivo jako hlavní téma symfonické skladby? Jde to, říká šéfdirigent Jan Kučera

22. březen 2017

Patří mezi nejvšestrannější české umělce. Obor dirigování vystudoval na Pražské konzervatoři. Jako skladatel tvoří kompozice symfonické, komorní i písňové a zároveň má na svém kontě přes třicet scénických hudeb k inscenacím pražských i oblastních divadelních scén. Od sezony 2015/2016 je šéfdirigentem Karlovarského symfonického orchestru. Právě Jan Kučera byl naším hostem.

V letech 2002 - 2010 byl jeho hlavním působištěm Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Nejprve působil jako asistent tehdejšího šéfdirigenta Vladimíra Válka, později byl dirigentem orchestru. V roce 2007 získal čestné uznání v Mezinárodní dirigentské soutěži Pražského jara.

Jako dirigent spolupracuje Jan Kučera s předními českými orchestry, s nimiž kromě klasického repertoáru natočil více než sto symfonických děl soudobých českých či zahraničních autorů.

Mladý umělec je známý také jako skladatel, který se odvážně a rád podílí na projektech, kdy se symfonická hudba prolíná s jinými žánry. Také rád experimentuje s klasickou hudbou. Jedním z důkazů je skladba Pivní oratorium s podtitulem Příběh piva v českých zemích.

Několik let shromažďoval autor materiály o pivu z historických publikací a knih. Texty oratoria vycházejí z básní a dobových svědectví, jak se pivo vařilo, jak Češi s pivem zacházeli nebo jak ho pili. Ve skladbě jsou zastoupeny texty od 15. století až po současnost.

Kromě těchto aktivit působí devětatřicetiletý rodák z Klatov i na operní scéně, například v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě či na Nové scéně Národního divadla v Praze. V lednu 2016 nastudoval ve Stavovském divadle operu Popelka Gioacchina Rossiniho.

Proč kývl na spolupráci s KSO? Chtěl být už jako malý dirigentem? Jaký je jeho vztah k Českému rozhlasu: Kdy a kde nejraději skládá?

Poslechněte si celý rozhovor s šéfdirigentem Janem Kučerou.

autor: Radim Jehlík
Spustit audio