Plzeň má nový autobusový terminál

7. prosinec 2018 14:41

Město ho nechalo postavit hned vedle vlakového nádraží mezi ulicí Šumavská a kolejištěm železniční stanice. Prvním cestujícím se otevře v neděli 9. prosince, tedy s celostátní změnou jízdních řádů.

Plzeň byla jedním z mála velkých měst v České republice, kde museli lidé při přestupech mezi autobusy a vlaky překonávat víc než tříkilometrovou vzdálenost. Od neděle to budou čtyři minuty. 

U první myšlenky postavit autobusový terminál hned vedle nádraží stál už před deseti lety bývalý náměstek primátora Petr Náhlík, který teď působí v Plzeňské organizaci veřejné dopravy. „Město o tento terminál asi usilovalo vždycky, protože pouze za socialismu mohl vzniknout nápad, aby autobusové nádraží bylo 3,5 kilometru od vlakového,“ řekl Náhlík.

Na terminál budou zajíždět dvě linky MHD, ale hlavně autobusy, které přivážejí cestující z okolí Plzně. „Budou to páteřní autobusové linky od Tachova, spoje autobusových linek, které do Plzně přijíždí od Losiné, Starého Plzence, Chrástu, Zruče-Sence, Rokycan a z Radnicka. O víkendu také spoje linek obsluhující severní Plzeňsko od Třemošné až po Kralovice a Kožlany. U výše zmíněných linek se od 9. prosince 2018 ruší zajíždění spojů na Centrální autobusové nádraží, respektive zajíždění do zastávek Habrová či Mikulášská na Slovanech,“ doplnil Petr Náhlík.

Linky se budou ještě měnit a vyvíjet

Zároveň probíhají jednání i se soukromými dopravci, kteří zatím dál jezdí na Centrální autobusové nádraží u Škodovky. A vliv bude mít i nový železniční tunel u Ejpovic, který urychlí cestu vlakem mezi Plzní a Prahou. „Předpokládáme, že zhruba v září bude město Plzeň vědět, jaké změny nastaly v komerční linkové dopravě a budou se měnit i linky, které budou zajíždět sem na terminál,“ uvedl Petr Náhlík.

V létě bude z terminálu denně vyjíždět spoj na Sušici, Horskou Kvildu a Kvildu. Končit tam budou autobusy MHD z Křimic, Malesic a Města Touškova a ve špičkách odtud budou vypravovány posilové trolejbusy do průmyslové zóny Borská pole.

Součástí stavby jsou stání pro autobusy, zastřešené nástupiště, odstavná plocha, čtyři parkovací stání sloužící ke krátkodobému parkování, a dvě pozice pro invalidy. Jak dodal náměstek primátora Pavel Šindelář, na terminálu je deset nástupišť a vedou od nich schody, eskalátory i výtahy: „Kompletně je autobusový terminál bezbariérový, je tu zázemí jak veřejného WC, tak zázemí pro řidiče. Do budoucna by měla vzniknout před nádražím provozní budova, která doplní terminál o informační centrum a prodej Plzeňské karty a vůbec jízdenek na MHD.

Stavba autobusového terminálu stála 150 milionů korun, z toho sto milionů pokryla evropská dotace.

autoři: Jana Kosová , jik
Spustit audio