Plzeňské divadlo představilo Erbenovu Kytici jako balet

10. září 2019 10:01

První premiérou Divadla J. K. Tyla v této sezóně se stalo taneční zpracování nejznámějšího díla Karla Jaromíra Erbena Kytice. Balet na hudbu Antonína Dvořáka v režii Ireny Žantovské a s choreografií Richarda Ševčíka se hrál poprvé v sobotu na Malé scéně.

Inscenace by měla zaujmout děti i dospělé. Z důvodu snazšího pochopení děje je použito v baletu i mluvené slovo. „Na jeviště jsme vedle tanečníků přivedli i činoherní postavu samotného básníka a hudební sekvence proložili nahrávkou přednesu vybraných veršů v podání plzeňských činoherců,“ přibližuje režisérka. „Bude to takové divadlo na divadle,“ doplňuje choreograf Richard Ševčík. Postava Erbena, kterou ztvární člen činohry Jaroslav Matějka v alternaci s hostujícím Jiřím Srncem, bude spojovacím článkem, který částečně zasahuje do děje, něco pozmění, upraví či zápletku posune dál.“

„Snažili jsme se omezit brutalitu Erbenových příběhů na minimum, aby bylo představení přístupné dětem. Ale dětské oči jsou jiné. Dospělý divák řekne – to byla hrůza a dítě na stejnou věc reaguje tím, že to bylo krásné. Mám čtyřletého syna a vím to. Myslím, že na Kytici mohou přijít děti už od šesti let,“ doplňuje Richard Ševčík.

V tanečním světě patří inscenování Kytice či jejich částí spíše mezi výjimky, třebaže ji v minulé sezóně uvedl Pražský komorní balet. Doposud se diváci v Plzni mohli setkat pouze s uvedením balady Svatební košile v komponovaném pořadu. V novém představení jsou zpracovány básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Svatební košile.

„Snažíme se pravidelně přinášet inscenace, které se v Plzni objevují poprvé,“ vysvětluje výběr titulu šéf souboru Jiří Pokorný a dodává: „Básnická sbírka Kytice patří bezesporu ke zlatému fondu české kultury a inspiruje k různým způsobům zpracování. Jsem velmi rád, že právě tento titul můžeme našim divákům nabídnout a ukázat jim, že Kytice není jen povinná školní četba.“

autoři: Petra Kosová , iko | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio