Purkmistrem vykolejenou jedničku nahradila osmnáctka, traduje se o první tramvaji v ulicích Plzně
První tramvaj vjela na plzeňské koleje 29. června 1899 a byla to Křižíkova tramvaj č. 18. Původně to měla být jednička, ale s tou údajně tehdejší purkmistr JUDr. Peták vykolejil ještě v depu.
Historka může být i pravdivá, první jízda elektrické tramvaje v českých zemích se konala v Praze o pouhých 8 let dříve, v r. 1891. Dá se tedy říci, že tramvajová doprava v Čechách byla v plenkách, tramvají jezdilo poskrovnu a řidiči se zaučovali. Buď jak buď, v Plzni byla jako první na kolejích Křižíkova tramvaj č. 18, vyšňořená, se záclonkami v oknech, dodnes se jí říká také tramvaj primátorská. Ono prvenství osmnáctce zajistilo dlouhý život, stala se hýčkanou a opečovávanou královnou plzeňských dopravních podniků a teď je nejstarší provozuschopnou elektrickou tramvají ve střední Evropě.
„Z evidence vozidel byla vyřazena v r. 1955. Ale nadále byla udržovaná v provozuschopném stavu, zahajovala provoz na všech nových úsecích tramvajových tratí v Plzni, oslavovala se s ní různá výročí,“ vyzdvihuje popularitu tramvaje prababičky Jiří Trnka, technik Plzeňských městských dopravních podniků, „tenhle vůz byl vždycky středem pozornosti. Do r. 2024 byl movitou kulturní památkou a od r. 2024 je povýšen na národní kulturní památku.“
Plzeňská Křižíkova tramvaj č. 18 je ve filmu i na poštovní známce
V 80. letech si historická Křižíkova tramvaj zahrála ve filmu. „Zájem o ni projevili němečtí filmaři, představovala tramvaj v Berlíně v meziválečných letech. Celou ji polepili kvůli změně barvy na žlutou, natáčelo se na Palackého třídě. Film se jmenuje Pavučina,“ vypráví Jiří Trnka. Osmnáctka se dostala i na poštovní známku. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ji vydalo v r. 2022, jde o výplatní poštovní známku emise Tramvaj Brožík & Křižík s nominální hodnotou zastoupenou písmenem B.
Křižíkova tramvaj č. 18 byla součástí dodávky 20 tramvají pro Plzeň, kterou v r. 1899 zajistila firma průmyslníka a vynálezce Františka Křižíka ve spolupráci s plzeňskou karosárnou konstruktéra a podnikatele Václava Brožíka. „Je štěstí, že od zahájení tramvajového provozu v Plzni v r. 1899 stále máme rozchod kolejí 1435 mm, který je standardizován, a máme i stejné napětí v troleji. Takže s tím vozem můžeme pořád jezdit,“ pochvaluje si technik Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Trnka.
Primátorská Křižíkova tramvaj č. 18 povede konvoj historických i současných tramvají, který projede městem v rámci oslav 125 let MHD v Plzni v neděli 16. června. Celkem 12 tramvají sveze zájemce z vozovny Slovany na Univerzitu, do obratiště Malesická a zpět na Slovany. Konvoj vyrazí přesně v 10:00 od vozovny na Slovanech.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.