Škody na silnicích po zimě nejsou podle silničářů dramatické, opravy ale budou potřeba

17. únor 2017

S příchodem teplejšího počasí začínají silničáři v Plzeňském kraji mapovat škody, které letošní zima napáchala na vozovkách. Ničí je nejen sníh a led, ale také posyp. Některé silnice tak připomínají spíš řešeto.

Po několika týdnech třeskutých mrazů přišlo výraznější oteplení. Díky vyšším teplotám odtává sníh a led ze silnic, a na některé vozovky tak není zrovna příjemný pohled.

Kde jsou největší škody, teď začínají zjišťovat také cestáři v regionu. Na díry se musejí připravit řidiči například na silnici ze Svojkovic do Volduch na Rokycansku.

„Tady se nacházíme na vozovce, kde byla spousta výsprav už z minulosti a po letošní zimě zase tady samozřejmě bude těch výsprav hromada. Povrch živičné vozovky už je vyžilý, otevírá se, a jakmile se otevře povrch, voda tam vnikne, zmrzne několikrát za sebou a v tu chvíli se začnou tvořit tyto výtluky," vysvětlil působení počasí na silnici u Svojkovic dispečer zimní údržby Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚS PK) Jiří Slapnička.

Když se místo posypu drtí vozovka posolí, zbytky sněhu či ledu se rozpustí a vtečou do děr, kde pak v průběhu zimy opětovně zamrzají. Poškození vozovky je tím pádem mnohem větší než u silnic, které se sypou jen drtí.

Silničáři už teď během zimy začínají nejhorší místa opravovat, dramatické škody ale nehlásí

„Snažíme se nejhorší díry opravit alespoň tzv. studenou balenou. To je směs kameniva a asfaltu, která se dá převážet v pytlích a zpracovává se až na místě. V tuto chvíli je to dočasná oprava. Předpokládáme, že až dostaneme teplou balenou z obaloven a budeme mít asfaltovou emulzi, tak že potom musíme začít s opravama definitivníma," popsal postup Jiří Slapnička.

V současné době cestáři mapují, kde jsou zapotřebí větší opravy a zhruba kolem 15. března vytvoří konkrétní plán. Do poloviny května by chtěli mít silnice opravené.

Za poslední tři roky byly zimy mírnější a škod tak bylo míň. Z hlediska údržby a nasazení cestářů byla a je letošní zima určitě náročnější. Hodně práce měli během prvních dvou týdnů v lednu, kdy region čelil přívalům sněhu. Další komplikace pak působila ledovka na začátku února. Dříve ale bylo podle silničářů poškození vozovek v letošním rozsahu zcela běžné a situace tak prý není nijak dramatická.

„Vysypali jsme tolik, jako jindy za celou zimu, ale já bych to vzhledem k tomu dlouhodobému období, kdy hodnotíme celý rok, zatím dramaticky neviděl," shrnul ředitel SÚS PK Pavel Panuška.

Ve srovnání s loňským lednem byla letos v lednu zimní údržba dražší o 25 miliónů korun. Náklady na údržbu se ale počítají za celé zimní období, v součtu tak ani extrémně náročný leden nemusí s náklady nijak významně zahýbat.

autoři: Směna ČRo Plzeň , lum
Spustit audio