Snížení nehod na železnici slibuje nový evropský zabezpečovací systém
Cestování po kolejích v Česku by mělo být v příštích letech zase o něco bezpečnější, a to díky evropskému zabezpečovacímu systému ETCS. Ten se momentálně testuje mimo jiné na trase Plzeň–Cheb.
Nové lokomotivy mají systém už z výroby, do starších strojů je možné ho doinstalovat. V České republice ETCS aktuálně disponuje několik set vlakových souprav. „Systém strojvedoucímu napovídá, pomocí vyhodnocení tzv. brzdných křivek, jak by měl jet. Pokud strojvedoucí nereaguje, případně se vyskytne nehoda na trati, je pak vozidlo schopné samo zastavit,“ vysvětluje Tomáš Businský, ředitel úseku telekomunikačních a infrastrukturních služeb ČD – Telematiky, který měl na starosti instalaci systému do celkem 78 starších lokomotiv.
Hlavním důvodem zavedení systému ETCS je zvýšení bezpečnosti. Zároveň bude díky němu možné více zahustit železniční dopravu, neboť jednotlivé soupravy mohou jezdit blíže u sebe. Do budoucna se předpokládá zvýšení zahuštění o 20 %, zatímco nehodovost by měla klesnout zhruba o 40 %.
Výhled do dalších let
Po ukončení ověřovacího provozu bude následovat schválení systému Evropskou železniční agenturou. Poté se lokomotivy začnou připravovat na ostrý provoz. První tratí v Česku, kde se spustí výhradní provoz pod ETCS, bude v příštím roce Olomouc–Uničov. Dle předsedy představenstva ČD Cargo Tomáše Tótha by další tratě koridorového charakteru měly následovat v roce 2025. Všechny koridorové tratě a páteřní síť České republiky by pak měly být podchyceny do roku 2030.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nejvíc prosperující města v Evropě otevřela dveře uprchlíkům, říká muž, který radil vládě Merkelové
-
Sečteno 66 procent. Erdogan podle průběžných výsledků zřejmě obhájil funkci tureckého prezidenta
-
ONLINE: Ruská média wagnerovce na příkaz Kremlu ignorují, tvrdí Prigožin. ‚Vymstí se vám to,‘ vzkazuje
-
USA - Lotyšsko 3:4. Lotyši získali na mistrovství světa historický bronz, hrdinou se stal Rubins