Souvisí spolu celková nespokojenost se životem a nesnášenlivost lepku? Podle celostní medicíny ano

Dbejte na své zdraví (ilustrační foto)
Dbejte na své zdraví (ilustrační foto)

Naším největším imunitním orgánem je tenké střevo, sídlí zde přibližně 70% imunity. Proto chtějme od sebe jen to nejlepší – zajistit si pružná a zdravá střeva. Tradiční čínská medicína spojuje měsíc červen právě s tenkým střevem.

Červen symbolizuje příchod léta, konec školy, krásné dlouhé teplé dny a krátké voňavé nocí. Vše v přírodě začíná pomalu „jen být“. Všude kolem nás je spousta radosti a smíchu a my přemýšlíme, jak prožijeme léto. Snad poprvé v kole roku přichází do našeho života „neplánovaná volnost”.

Květen nás chytá za srdce

Ruce, srdce, láska (ilustrační foto)

V srdci sídlí víra a na to bychom neměli zapomínat, s ní je vše možné. Vždyť starověký řecký dramatik Aischylos (525–456 př. n. l.) řekl: „Srdce dělá zázraky, ale rozum na ně nevěří.“

V souladu s tradiční čínskou medicínou se zaměříme na tenké střevo, které nese symboliku ohně. Barva je červená, proto si pochutnejme na prvních jahodách, třešních, malinách.

Tenkým střevem přijímáme potřebné živiny do těla, je vstupní branou pro vstřebávání výživných látek a tekutin do organismu.

Jak se oslabení tenkého střeva projevuje?

Párovým orgánem tenkého střeva je srdce. Tenké střevo tedy ze své hlubší podstaty chrání naše srdce, zabraňuje přílišné horkosti a přemíry napětí. Toto napětí vypouští tenké střevo ven přes močový měchýř. Může tak dojít k pálení při močení i k zánětu močového měchýře.

Tenké střevo je tvořeno dvanáctníkem, lačníkem a kyčelníkem. Poruchy těchto částí mají druhotně vliv i na páteř, slinivku, na sliznice. Bolesti žaludku, nadýmání a průjmy patří k projevům onemocnění.

Průjem

Potíže s tenkým střevem signalizuje akutní i chronický průjem. Ale také průjem ze strachu - třeba před zkouškou, cestou. Naše tělo nám říká, že jsme pod tíhou strachu a nesprávného vyhodnocení situace. Tělo neví, jestli je to pro něj dobré nebo špatné, rychle se těchto „věcí“ zbaví a je jedno, zdali se to týká jídla nebo myšlenek a emocí.

Celiakie

K oslabení tenkého střeva se přiřazuje nesnášenlivost lepku tzv. celiakie. Přemíra lepku způsobuje poškození sliznic a následně horší vstřebatelnost živin. Na duševní rovině se tito lidé často potýkají s myšlenkami, že takový život, který žijí, nechtějí. Nedokáží přijmout, že vše, co prožívají, je dobré a má hlubší smysl.

Crohnova choroba

Podobně je tomu také u Crohnovy choroby (chronického zánětu především tenkého střeva), kdy se lidé trpící tímto onemocnění cítí přehlíženi, mohou se cítit nepřijímáni okolím - především těmi nejbližšími... V dospělosti, kdy nemoc nejčastěji propuká, mívají potřebu vše zvládnout sami a nechtějí, aby jim kdokoli mluvil do života, neberou ohledy na ostatní. Až tato choroba je „nutí“ přiznat si, že pochybili a že jen svojí kázní, cestou k sobě a umírněnou stravou můžou ozdravit jak své střevo, tak i duši.

Co pomůže k obnovení rovnováhy?

Stres, kritičnost (i k sobě) a neustálé a neúměrné analyzování jsou největšími nepříteli tenkého střeva. Práce s dechem, přijetí své jedinečnosti i situací, které zažíváme, vděčnost a pokora, jsou důležitou cestou k uzdravení.

Vhodné potraviny

Nejaktivnější doba pro tenké střevo je mezi 13. a 15. hod. Proto nejezme těžká jídla a po obědě odpočívejme, je čas na bylinkové čaje. Můžeme zkusit zařadit šťávu z mladého ječmene (ale jen malé množství např. 1,5 dcl tekutiny).

Důležité je konzumovat přirozené potraviny obsahující vlákninu a vyvarovat se průmyslově připravovaných potravin, zejména cukru, živočišného tuku. Nejezme tolik pečiva, nepijme stále kávu a alkohol. Je dobré pít dostatek tekutin, nejlépe čistou vodu s mátou nebo jinou bylinkou, teď nám velmi prospěje zelený čaj.

Se stravou pokračujme jako předešlý měsíc, doplňme ji o to, co nyní roste – špenát, ředkvičky, zelené saláty. Z luštěnin využijme převážně fermentované výrobky (miso pasta, tempeh) a adzuki fazole.

Pro posílení slinivky a zlepšení stavu sliznic (nejen střev) je vhodné zařadit bezlepkové obiloviny, jako jsou jáhly, quinoa, pohanka, amarant či rýže.

Výborné jsou čerstvé bylinky jako pažitka, máta, tymián, šalvěj, bazalka, oregano, rozmarýn, saturejka nebo třeba kurkuma.

Co když v horku máme chuť na zmrzlinu nebo nanuk?

Zkusme výrobu z vlastních zdrojů. U nás doma máme rádi tvarohové nanuky s ovocem a javorovým sirupem, nedávno jsem zkusila jednoduchý recept na nanuky z kešu oříšků.

Recept

Budeme potřebovat:

150 g kešu ořechů namočených přes noc (kvůli stravitelnosti)

70 g kokosového mléka

trochu javorového sirupu

špetku skořice

Na polití:

rozehřeji kvalitní hořkou čokoládu (neměla by obsahovat sójový

lecitin)

trochu kokosového oleje

javorový sirup

zase trochu skořice

a trošku rumu - když budou mlsat dospělí

I mlsání může být zdraví prospěšné, co říkáte?

Konzultanti z oboru tradiční čínské medicíny:
MUDr. Ludmila Bendová, zakladatelka systematického vzdělávání terapeutů v tradiční čínské medicíně v České republice
MUDr. Jozef Lucký, ředitel TCM Institutu

Spustit audio
autor: Dagmar Chmelířová|zdroj: Český rozhlas Plzeň