Stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku u Ejpovic finišuje

27. srpen 2018 18:34

Nedaleko Plzně finišuje po pěti letech stavba dosud nejdelšího železničního tunelu v Česku. Vlaky mezi Rokycany a Plzní se v jeho nitru ztratí a 4 150 metrů pojedou pod vrchy Chlum a Homolka.

Na straně vjezdového portálu, blíž k Ejpovicím jsou hotové konstrukce portálu a gabionové obklady. „Dodělávají se obklady pelotových stěn,“ popsal Tomáš Kohout, který má ve společnosti Metrostav projekt na starosti. „Uvnitř severního tunelu je hotové definitivní ostění tunelu, na krajích jsou vybetonované chodníky, ve kterých jsou schované kabelovody. Tam vedou veškeré rozvody technologií, které jsou potřeba. Je tam umístěný suchovod, který poslouží hasičům, aby tady mohli zasahovat.“ vysvětlil.

V severní části tunelu už se také začalo s pokládkou kolejí, zatímco v druhé už je hotovo. „Za den se položí asi 75 metrů jízdní dráhy, to znamená nejen kolejnice, ale také panely a podbetonování,“ prozradil Tomáš Kohout s tím, že na obou tunelech pracuje zhruba 200 lidí denně, část ve dne a část v nočních směnách.

Během pár měsíců tudy projedou první vlaky

V celém tunelu je osm propojek, které slouží k případné evakuaci osob. „Jsou zde také různé komory, které slouží pro trafostanice a technologie. Nahoře jsou rozvody vzduchotechniky,“ vysvětlil Tomáš Kohout. „V jižním tunelu jsou dobetonované výplňové betony mezi chodníkem a pevnou jízdní dráhou. Kabeláž je tady vesměs natažená a čeká se na montáže koncových zařízení,“ upřesnil.

Vše je naplánováno tak, aby první vlak projel jižním tunelem 15. listopadu a severním tunelem 7. prosince.

autoři: Lukáš Milota , Michaela Svobodová

Související