SŽDC dokončuje kvůli bezpečnosti kácení stromů u tratí na Domažlicku

Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) musí stromy pokácet v přestávce, když na trati nejedou vlaky. V souvislosti s letošním zimním počasím bylo nutné na železniční trati zintenzivnit kontroly okolního porostu
Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) musí stromy pokácet v přestávce, když na trati nejedou vlaky. V souvislosti s letošním zimním počasím bylo nutné na železniční trati zintenzivnit kontroly okolního porostu

Železniční trať z Domažlic do České Kubice vede převážně lesem a při špatném počasí tam na koleje padají stromy. Aby se snížila případná rizika havárie, okolí tratě správce pravidelně kontroluje a prořezává.

„Koukáme na stav stromů podél tratě a zjišťujeme, jestli jsme přes zimu vyřezali to, co jsme potřebovali. Sledujeme viditelnost návěstidla, zda nezarůstají, stav odvodňovacích zařízení, jestli se někde nezdržuje v příkopech voda, prostě celkový stav trati s ohledem na bezpečnost,“ uvedl Martin Černoch ze Správy trati Plzeň.

Železniční trať z Domažlic do České Kubice vede převážně lesem. Nejnebezpečnějšími stromy podél trati jsou podle Martina Černocha převážně břízy starší 20 let, smrky a v poslední době se hodně vyvrací také borovice, olše a topoly

Nejnebezpečnějšími stromy podél trati jsou podle Martina Černocha převážně břízy starší 20 let, smrky, protože nemají hluboký kořenový systém a v poslední době se hodně vyvrací také borovice, olše a topoly. Hlavně, když rostou v podmáčených územích. Při kontrolní jízdě musí pracovníci sledovat několik faktorů. „Zaměřit se musíme na to, co je to za strom, jak roste, jestli je nakloněný nad trať nebo zda se ve výšce nerozdvojuje na dva kmeny. Dále, jestli není napadený hnilobou, zda tam není brouk, protože potom je ten strom zeslabený a může se stát, že při sebemenším poryvu větru by strom mohl spadnout,“ popsal Martin Černoch.

Kontrolovat stromy podél železniční trati je potřeba pravidelně

Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) musí stromy pokácet v přestávce, když na trati nejedou vlaky, protože jinak by musela být výluka, což je podle vrchního traťmistra Václava Velka komplikované. V souvislosti s letošním zimním počasím bylo nutné na železniční trati zintenzivnit kontroly okolního porostu. „ Já ze své funkce mám povinnost trať kontrolovat jednou za měsíc, jinak obchůzkář chodí jednou týdně všechny úseky. Máme tu tři obchůzkáře, kteří mají trať rozdělenou. Když je nějaká mimořádná událost, třeba špatné počasí, chodí se podle potřeby,“ řekl Václav Velek.

„V rámci oznamovacího režimu nám obce nepředepisují náhradní výsadbu. V loňském roce jsme vysadili pouze pět dubů v zastávce Dubová Lhota, kde jsme opravovali nástupiště a byli tam poškozené lípy, “ vysvětlil Milan Jung ze správy trati.

Během letošního vegetačního období do konce března vykácí Správa železniční dopravní cesty v traťovém okrsku Domažlice 28 stromů a další porosty na ploše větší než 3500 metrů čtverečních.