Tři drobné prózy z knížky Pětatřicet skvělých průvanů a jiné povídky od plzeňského rodáka Miroslava Horníčka
Knížka Pětatřicet skvělých průvanů a jiné povídky vyšla v roce 1998 v nakladatelství Akropolis. Najdeme v ní i povídky Cestář, Mezi dvěma břehy a Gabriel.
Herec, spisovatel, dramatik, režisér, výtvarník a pohotový glosátor Miroslav Horníček se narodil v roce 1918 v Plzni v obchodnické rodině. K divadlu se dostal během studií na plzeňské reálce, kde chodil do ochotnického spolku. Profesionálně se začal divadlu věnovat v roce 1941, když nastoupil do angažmá v Městském divadle v Plzni. Po skončení války odešel do Prahy, kde hrál nejdříve v divadle Větrník, poté v Divadle satiry a několik let také na scéně Národního divadla. V roce 1955 se stal partnerem Jana Wericha v Divadle ABC, kde působil šest let. Poté vytvořil na krátkou dobu dvojici s Milošem Kopeckým, ale už v roce 1962 odchází do Hudebního divadla v Karlíně a vzápětí do Semaforu.
Později působil v Městských divadlech pražských, velmi populární byly tehdy jeho Hovory přes rampu, kde přímo z divadelní rampy odpovídal na živé dotazy diváků z hlediště. Miroslav Horníček hrál i ve filmu – jeho nejslavnější rolí byl pan Pécuchet v televizním seriálu Byli jednou dva písaři. Obrovskou popularitu mu na přelomu 60. a 70. let přinesly televizní Hovory H. Nástup normalizace však tomuto cyklu nepřál, takže jeho pokračování se pod názvem Hovory H ještě po dvaceti letech diváci dočkali až v roce 1990.
V roce 1966 vydal Miroslav Horníček svoji literární prvotinu, sbírku kratších textů s názvem Dobře utajené housle. Je také autorem několika divadelních her. Byl nadaný i výtvarně. Miroslav Horníček zemřel v roce 2003 v Liberci, pochován je v Kytlici v Lužických horách, kde měl chalupu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.