Trolejbusová linka číslo 10 aneb pralinka A
V našem seriálu o trolejbusové dopravě v Plzni se dnes podíváme na začátek. Trolejbusy poprvé vyjeli 9. dubna roku 1941. Trolejbusy tehdy mířili na Doubravku a ústřední hřbitov od křižovatky U Jána nedaleko Městských lázní. Jak jsou na tom dnes Městské lázně, raději nepřipomínejme, za to trolejbusy v Plzni jen kvetou. Už 75 let.
Náš tip na výlet:
Anglické nábřeží a centrum Plzně - Plzeňské nábřeží je výjimečné. Plzeň je jedním z mála měst, které nemá vedenou transitní automobilovou dopravu po nábřeží. Za to trolejbusem se u řeky Radbuzy svézt můžete. Vystoupit se dá například v zastávce Anglické nábřeží. Odtud je to kousek na plzeňské náměstí, do Západočeského muzea nebo třeba do plzeňského pivovaru.
Naučná stezka u Radbuzy - Pokud se chcete projít v závětří rušné metropole, vydejte se na naučnou stezku Údolím řeky Radbuzy. Z trolejbusu číslo 10 můžete vystoupit například v zastávkách U Radbuzy, Zimní stadion, Samaritská, Doudlevce ETZ nebo Vodárna. Odtud je to k řece místy doslova jen nadohled.
Od křižovatky U Jána vyjelo před tři čtvrtě stoletím šest vozů. Jejich cílem byla Doubravka. Linka nesla označení písmenem A. O měsíc později se přidala trolejbusová druhá linka s označením H. Písmeno H zřejmě označovalo cílovou destinaci, tedy hřbitov. Dnes konečná zastávka s označením Ústřední hřbitov linky číslo 11.
Trolejbusy v Plzni už vyjížděly v pravostranném provozu. Vpravo se u nás začalo jezdit od počátku druhé světové války. Po válce vznikla z původní konečné U Jána manipulační trolejbusová trať, která se používala až do roku 1977.
Tehdy vznikla nová konečná u Planetária nedaleko hlavního vlakového nádraží. Trolejbusy odtud vyjížděli směrem na Ústřední hřbitov a Doubravku až do konce 80. let. Definitivně byla točna u Planetária zrušena v roce 1999. V té době už v Plzni fungovalo několik dalších trolejbusových linek.
Původní linka A, která dnes brázdí plzeňské ulice pod číslem 10 na trase Pařížská - Černice, už za dlouhých 75 let provozu změnila nejen svůj název a konečnou, ale také samotnou trasu. Symbolicky křižovatkou U Jána alespoň projíždí.
Trolejbusová doprava v Plzni dnes patří k nejmodernějším a nejekologičtějším provozům na světě. Většinu dopravních prostředků tvoří trolejbusy a tramvaje. Zajímavostí také je, že už více než 90% všech vozů plzeňské městské hromadné dopravy je nízkopodlažních. Cílem Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) je do konce roku stoprocentně nízkopodlažní vozový park.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.