Tunel Valík je zrekonstruován, jezdí se stovkou

V dálničním tunelu Valík u Plzně můžete jezdit stokilometrovou rychlostí

Dálničním tunelem Valík u Plzně můžete od pondělního rána projíždět stokilometrovou rychlostí. Nikde jinde u nás řidiči podobnou možnost nemají.

Během víkendu byl tunel uzavřený kvůli závěrečnému testování. Na objízdných trasách chvílemi kolabovala doprava. Řidiči stáli v kolonách až 40 minut. Téměř čtyřsetmetrový tunel procházel postupnou rekonstrukcí od 21. června.

Rekonstrukce přišla na 150 milionů korun. Zahrnovala opravy trhlin a výplní dilatačních spár, opravu tunelového vodovodu, radiového spojení, opravu, výměnu a doplnění technologií či výměnu osvětlení. Sodíkové lampy vyměnila LED technologie. Na stropě je více světel a jsou i nad chodníkem a nad portály.

Kdo Valíkem pravidelně projížděl, možná si všiml velkých ventilátorů. Ty už tu nejsou. Dostatečnou cirkulaci vzduchu by mělo zajistit právě zvýšení rychlosti a posílení takzvaného pístového efektu projíždějících aut. Vylepšený je kamerový systém v tunelu i před ním. Ten dokáže monitorovat požár v tunelu, pád nákladu nebo vůz v protisměru. V tubusech je také nové úsekové měření rychlosti.

Zvýší se rychlost i v ostatních tunelech?

Jestli se bude navyšovat maximální povolené rychlost i v jiných dálničních tunelech zatím není známo. Bude záležet i na tom, jak dopadne přibližně roční zkoumání vlivu zvýšení rychlosti právě v tunelu Valík. Kromě ŘSD budou data shromažďovat a vyhodnocovat dopravní policisté, experti z ČVUT a další dopravní specialisté.

Zajímat je bude bezpečnostní, komfortní, ale třeba i ekonomická výhodnost. Alespoň částečně by se změna měla dotknout i životního prostředí. Tím, že řidiči nebudou před tunelem brzdit ze 130 na 80, ale jen na 100 km/h, se méně opotřebují brzdy a tím pádem se zmenší množství pevných částic. A za tunelem to bude obráceně - jak řidiči šlápnou na plyn, při zvýšení rychlosti ne o 50, ale o 30 kilometrů v hodině, půjde do okolí méně škodlivin z výfuků.