V Plzni budou jezdit nové plně klimatizované trolejbusy

 V Plzni budou jezdit nové plně klimatizované trolejbusy
 V Plzni budou jezdit nové plně klimatizované trolejbusy

Na den přesně před 90 lety zahájila v Plzni provoz městská autobusová doprava. Doplnila tak tramvaje, za druhé světové války pak do plzeňských ulic vyrazily i trolejbusy.

Nejdřív měla autobusová doprava tři linky a provoz na nich zajišťovalo šest vozidel. Postupem let se jejich počet zvyšoval a v současnosti v Plzni je 36 autobusových linek včetně nočních spojů. Od konce druhé světové války zastávaly autobusy v Plzni vždy doplňkovou roli k páteřní tramvajové a trolejbusové síti a zároveň se používají při výlukách nebo výstavbě nových tramvajových a trolejbusových tratí.

Zajímavostí je, že vozy MHD v Plzni v kombinaci s bílou barvou mají barvy plzeňského městského znaku. Tramvaje jsou žluté, trolejbusy zelené a autobusy červené. Autobusy v Plzni ročně ujedou zhruba 5,5 milionů kilometrů, což je zhruba 36 procent z celkového objemu všech vozů MHD. Ten poměr by se měl postupně měnit ve prospěch trolejbusů. A to z toho důvodu, protože jsou ekologičtější.

Právě dnes vedení Plzeňských městských dopravních podniků představilo novinářům 7 nových, moderních kloubových trolejbusů nové generace. Jejich nákup stál 116 milionů korun. Trolejbusy měří 18 metrů, do každého se vejde 110 cestujících a jejich živostnost je minimálně 14 let, pokud najedou zhruba 50 tisíc kilometrů ročně.

Nové trolejbusy budou mít klimatizaci a alternativní pohon

Hlavní výhody popsal vedoucí dopravního oddělení z Plzeňských městských dopravních podniků - Jiří Kohout: „Tyto trolejbusy představují skutečně velký skok v dějinách městské dopravy v Plzni, protože se jedná o první klimatizované trolejbusy a zároveň jsou to první kloubové trolejbusy vybavené alternativním pohonem na baterie a umožňují jízdu mimo trolejové vedení až 12 kilometrů. Zároveň se dokáží průběžně nabíjet při připojení na trolejovou síť pod dráty během jízdy.“

Nové trolejbusy budou jezdit na dvou nejfrekventovanějších trolejbusových linkách číslo 15 a 16. Vzhledem k tomu, že u Hlavního vlakového nádraží je nový autobusový terminál, je potřeba posílit ve špičkách spojení mezi ním a Jižním Předměstím a dále na Borská pole. Nové trolejbusy se v ostrém provozu objeví už v pondělí 25. března.

Od minulého roku se v Plzni také diskutuje o možnosti zavedení trolejbusové trati na Košutku přes Fakultní nemocnici na Lochotíně. „Došlo by tak k propojení fakultní nemocnice na Borech s nemocnicí na Lochotíně. Předpokládáme, že v rámci útlumu autobusových tratí bychom chtěli rozšiřovat výjezdy těchto trolejbusů za konečné stávající trolejbusové sítě a obsloužení okrajových lokalit města trolejbusy,“ řekl provozní ředitel dopravních podniků Jiří Ptáček.

Ekologické trolejbusy a tramvaje v současnosti tvoří 64 procent veškeré veřejné dopravy v Plzni. Do roku 2030, tedy během dalších deseti let by se tento podíl měl zvýšit až na 85 procent.