Vítejte v největší měnírně střední Evropy. Teče tu zdražený proud pro plzeňské tramvaje a trolejbusy
Zprávy o růstu cen energií znepokojují také Plzeňské městské dopravní podniky. A není divu. Významnou část vozů MHD pohání právě elektřina. Dopravní podniky proto řeší, kolik je bude nově stát provoz tramvají a trolejbusů a kde získají peníze na pokrytí zvýšených nákladů, aby se nemuselo zvyšovat jízdné.
„Nacházíme se ve strojovně měnírny hydro. Je to největší měnírna ve střední Evropě. Je tu 44 napáječů a odsud se napájí celá trakční síť celého středu města Plzně. Od distributora vedeme napětí 22 kilovolt a tady v té budově se usměrňuje na 600 voltů stejnosměrných. Na této hladině stejnosměrného napětí jezdí vozidla MHD,“ popsal vedoucí střediska měníren Plzeňských městských dopravních podniků Petr Vracovský.
Plzeňské městské dopravní podniky mají 335 vozů, elektřina pohání dvě třetiny z nich. A právě spotřeba tramvají a trolejbusů tvoří největší položku na fakturách za elektřinu. „Za minulý rok byly náklady na elektřinu větší než 60 milionů korun. Očekáváme, že v letošním roce budou náklady vyšší v řádech desítek milionů korun. U velkoodběru elektřiny jsme na konci minulého roku vybrali aukcí na komoditní burze nového dodavatele, se kterým byla uzavřena smlouva do konce roku 2023. V současné době máme nakoupenou elektřinu na letošní rok a takzvaným postupným nákupem nakupujeme elektřinu na rok 2023,“ vysvětlil mluvčí dopravních podniků René Vávro.
PMDP chce šetřit energií
Jak moc náklady na elektřinu narostou, to bude záležet na jejím odběru. A ten se dopravní podniky snaží co nejvíce snížit. „Připravujeme velké množství úsporných opatření, například technická opatření související s infrastrukturou, opatření na měnírnách a připravujeme i energetický audit budov,“ uvedl René Vávro s tím, že cílem Plzeňských městských dopravních podniků je to, aby zdražování provozních nákladů nemělo dopad na cenu jízdného. Aktuálně se zvýšila pouze cena předplatného, ale jen o inflaci.
Dopravní podniky zřizuje Město Plzeň. Městský dopravce s ním proto jedná, jak navýšení provozních nákladů řešit.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Protestující: Gruzínská policie má taktiku na každý den. Někdy mlátí novináře, jindy nás nahání v ulicích
-
Francouzská vláda s rozpočtem obešla poslance. Ti budou brzy hlasovat o vyslovení nedůvěry
-
Politolog Just: Za plentou rozhoduje peněženka, ne hodnoty. ANO chce vládnout bez koaličního partnera
-
S ruským pasem na Ukrajinu. Cesta za manželem je trnitá, popisuje žena z Kyjeva