Vypravte se s námi na místo, kde kdysi parní lokomotivy čerpaly vodu
U železničního mostu nedaleko Konstantinových Lázní na Tachovsku zastavovaly před pár desítkami let parní lokomotivy, aby nabraly z jímky vodu, potřebnou pro parní pohon.
Nákladní parní lokomotivy musely doplňovat vodu po cestě. V Bezdružicích se parní lokomotiva vyzbrojila uhlím, které vystačilo do Pňovan a zpět, ale voda se doplňovala na několika místech a jedno z nich bylo právě u Konstantinových Lázní nedaleko studánky lásky s léčivým pramenem.
Voda do lokomotivy se čerpala parou
Lokomotiva čerpala vodu parou z hranaté nádrže, do které přitékal potok Hadovka. „Topič nebo strojvůdce připojil do jedné roury páru z kotle, pára šla potrubím do vody a v té vodě byl ejektor, který proudem páry strhával vodu a ta šla zpět do lokomotivy,“ vysvětlil systém čerpání vody strojvůdce lokálky a provozovatel bezdružického železničního muzea Jiří Bízek.
Parní provoz na bezdružické lokálce skončil v roce 1969, kdy byla parní lokomotiva nahrazena lokotraktorem, který vodu již nepotřeboval. V současné době již nákladní doprava po této železnici nejezdí a dopravují se po ní jen osobní vlaky z Plzně do Bezdružic.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.