Vypravte se s námi na místo, kde kdysi parní lokomotivy čerpaly vodu

18. únor 2021 16:00, aktualizováno

U železničního mostu nedaleko Konstantinových Lázní na Tachovsku zastavovaly před pár desítkami let parní lokomotivy, aby nabraly z jímky vodu, potřebnou pro parní pohon.

Takto lokomotiva čerpala vodu

Nákladní parní lokomotivy musely doplňovat vodu po cestě. V Bezdružicích se parní lokomotiva vyzbrojila uhlím, které vystačilo do Pňovan a zpět, ale voda se doplňovala na několika místech a jedno z nich bylo právě u Konstantinových Lázní nedaleko studánky lásky s léčivým pramenem.

Voda do lokomotivy se čerpala parou

Lokomotiva čerpala vodu parou z hranaté nádrže, do které přitékal potok Hadovka. „Topič nebo strojvůdce připojil do jedné roury páru z kotle, pára šla potrubím do vody a v té vodě byl ejektor, který proudem páry strhával vodu a ta šla zpět do lokomotivy,“ vysvětlil systém čerpání vody strojvůdce lokálky a provozovatel bezdružického železničního muzea Jiří Bízek.

Parní provoz na bezdružické lokálce skončil v roce 1969, kdy byla parní lokomotiva nahrazena lokotraktorem, který vodu již nepotřeboval. V současné době již nákladní doprava po této železnici nejezdí a dopravují se po ní jen osobní vlaky z Plzně do Bezdružic.

autoři: Martina Sihelská , Iva Štěpánková | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Nejnovější zprávy

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.