Vypravte se s námi na místo, kde kdysi parní lokomotivy čerpaly vodu
U železničního mostu nedaleko Konstantinových Lázní na Tachovsku zastavovaly před pár desítkami let parní lokomotivy, aby nabraly z jímky vodu, potřebnou pro parní pohon.
Nákladní parní lokomotivy musely doplňovat vodu po cestě. V Bezdružicích se parní lokomotiva vyzbrojila uhlím, které vystačilo do Pňovan a zpět, ale voda se doplňovala na několika místech a jedno z nich bylo právě u Konstantinových Lázní nedaleko studánky lásky s léčivým pramenem.
Voda do lokomotivy se čerpala parou
Lokomotiva čerpala vodu parou z hranaté nádrže, do které přitékal potok Hadovka. „Topič nebo strojvůdce připojil do jedné roury páru z kotle, pára šla potrubím do vody a v té vodě byl ejektor, který proudem páry strhával vodu a ta šla zpět do lokomotivy,“ vysvětlil systém čerpání vody strojvůdce lokálky a provozovatel bezdružického železničního muzea Jiří Bízek.
Parní provoz na bezdružické lokálce skončil v roce 1969, kdy byla parní lokomotiva nahrazena lokotraktorem, který vodu již nepotřeboval. V současné době již nákladní doprava po této železnici nejezdí a dopravují se po ní jen osobní vlaky z Plzně do Bezdružic.
Nejposlouchanější
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka