Za obnovu trati Mladotice - Kralovice bojují obce peticí

16. říjen 2015

Jedenáct kilometrů dlouhou trať už dráhy mnoho let nevyužívají, obce v jejím okolí to chtějí změnit. Vlaky by podle nich do oblasti mohly přivézt více turistů.

Železniční trať mezi Mladoticemi a Kralovicemi by se mohla dočkat obnovy. Alespoň o to usilují obce severního Plzeňska, které společně sepsaly petici. Do začátku října ji už podepsaly tisíce lidí. Chtějí, aby se do této lokality opět vrátily vlaky. Jsou mezi nimi lidé z obcí na hlavní trati Plzeň - Žatec, ale i návštěvníci regionu a turisté směřující do kláštera Mariánská Týnice. Zájem o to, aby právě tam vznikla vlaková zastávka, je opravdu velký. Trať, která dál pokračuje do Rakovníka je mimo provoz už osmnáct let. Za tu dobu je nejen zarostlá, ale chybí i koleje, zhruba polovinu jich už lidé rozkradli.

Ke snaze obcí obnovit trať Mladotice - Kralovice se ale odmítavě staví vedení Plzeňského kraje. Podle něj v lokalitě zajišťují dostatečnou dopravu autobusy a zprovoznění trati by navíc stálo hodně peněz. Přišlo by údajně zhruba na 400 milionů korun, ale výdaje kraje by tím nekončily, musel by pak navíc ještě dotovat provoz. Obce ale takové argumenty odmítají. Obnova tratě ve stávající stopě by podle nich stála asi jen 100 až 200 milionů korun a na místě prý není ani argument o nerentabilitě trati. Doplácet se totiž podle obcí musí na všechny venkovské tratě.

V souvislosti s financováním obnovy zmiňovaného železničního úseku také strůjci petice upozorňují na záměr kraje vybudovat na trati cyklostezku. Ta by podle nich vyšla na 120 milionů korun a připočíst by se musely i nemalé náklady na ekologickou likvidaci železničního svršku. Ve výsledku by tak prý cena stezky byla mnohem vyšší než obnova tratě.

Petici s tisíci podpisů odešlou obce příslušným orgánům už koncem října

Celá trať Rakovník - Mladotice byla zprovozněna už v roce 1899. Úsek mezi Mladoticemi a Čistou pak v roce 1997 nahradily autobusy. Správa železniční dopravní cesty před čtrnácti lety rekonstruovala část mezi Čistou a Kralovicemi a v 2012 pak začala hledat kupce trati Mladotice - Kralovice. Cenu stanovila na 27 milionů korun, teď se údajně připravuje prodej za zhruba pět milionů korun.

Za obnovu trati Mladotice - Kralovice bojují obce peticí. Jedenáct kilometrů dlouhou trať už dráhy mnoho let nevyužívají

Provoz na trati a její rekonstrukce je podle formulace v petici klíčová pro obslužnost obcí a regionu, údajně je také jednou z důležitých podmínek, jak udržet občany na vesnici. Trať by se navíc mohla využívat i pro dopravu nákladů, například z mladotického kamenolomu a průmyslové zóny v Kožlanech, což by obcím na trase ulevilo od projíždějících kamionů. Místním samosprávám se už před dvěma lety podařilo peticí oddálit ukončení dopravy mezi Kralovicemi a Čistou u Rakovníka, doufají proto, že uspějí i teď. Po sečtení všech podpisů chtějí obce koncem října petici na obnovu trati Mladotice - Kralovice odeslat Senátu, členům vlády, Parlamentu a ministerstvu dopravy.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio