Začala šestiměsíční přestavba křižovatky u Makra za 275 mil. Kč

2. březen 2025 13:52

Největší audioportál na českém internetu

Kruhový objezd u Makra | Foto: Iva Kokešová, Český rozhlas

Nejnáročnější část přestavby se plánuje v červnu, červenci a v srpnu. Poslechněte si víc

V Plzni začala šestiměsíční přestavba kruhového objezdu u Makra, nejzatíženější křižovatky ve městě, kudy projíždí až 48.000 aut denně.

Rekonstrukce bude stát 275 milionů Kč a zaplatí ji Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), krajská správa silnic a Plzeň. Do konce srpna vznikne na Borských polích ve směru na dálnici D5 a Domažlice tzv. turbookružní křižovatka, kde už se nebudou vozidla proplétat, zvýší se její kapacita a plynulost i bezpečnost jízdy. Řekl to ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol.

Náměstek primátora Aleš Tolar uvedl, že město s ŘSD a krajem hledalo takové řešení, aby stavba ovlivnila dopravu co nejkratší dobu a co nejméně. Po dobu přestavby bude křižovatka vždy částečně průjezdná, ale s omezeními v některém ze tří pruhů a šesti výjezdů. Hned od 1. března se řidičům uzavře odbočení z kruhového objezdu do Folmavské ulice, tedy hlavní průtah průmyslovou a obchodní zónou Borská pole. "Zavřeme ji ve výjezdovém rameni do centra a zavřeme část Regensburgské ulice (na západní silniční okruh) při výjezdu z centra. Folmavská i Regensburská do okružní křižovatky budou jezdit, ale výjezdy budou uzavřené," řekl Blabol. Folmavská se bude objíždět přes Borská pole ulicemi Obchodní, Podnikatelskou u U Nové Hospody, část Regensburské pak po Domažlické ulici a kolem kamionového parkoviště.

"Nejnáročnější část přestavby se plánuje v červnu, červenci a v srpnu. Uzavřou se největší části okružní křižovatky, kdy po ní bude možný pohyb jenom směrem z Folmavské do Regensburské a z Regensburské do Folmavské. Ostatní čtyři ramena budou uzavřená - Domažlická, U Nové Hospody, Podnikatelská a přivaděč k dálnici," řekl Blabol.

Klasická okružní křižovatka se přestaví se křižovatku se dvěma pásy a bude takzvaně turbookružní. "Když tam řidič najede pravým vjezdovým ramenem, tak ho to 'vyhodí' na prvním výjezdu a když druhým ramenem tak až na druhém a dalších výjezdech," vysvětlil Blabol. A na všech (šesti) ramenech bude křižovatka světelně řízená. Protilehlá ramena budou mít vždy na dvě minuty zelenou a na ostatních ramenech bude červená. Na pěti ramenech vzniknou přechody pro chodce, ty větší budou světelně řízené.

"Když se do křižovatky přivedl západní okruh (předloni v únoru), tak tam začala směřovat nová doprava, a snížila se tak její kapacita. Cílem je její kapacitu opět zvýšit. Přestavbou tam rozřadíme dopravu, aby lidé jezdili tak, jak mají, a nedělali zbytečné průplety. Dále tam bude světelné řízení, a tím pádem se tam vejde v daný okamžik více aut," uvedl Blabol. Od Folmavské ulice a ze západního okruhu už by se neměly tvořit dlouhé kolony jako dnes. Zprovoznění hotové stavby v plném profilu je plánováno na 31. srpna a dokončení v říjnu. Cena je 275 milionů Kč bez DPH, z toho ŘSD uhradí asi 120 milionů, Plzeň 100 milionů a zbytek krajská správa silnic.

autoři: Martina Klímová , iko | zdroj: ČTK