Zahradní hadice nebo kbelík a smetáček jsou pro bláto na kole vhodnější než WAPka

28. prosinec 2016

Nová ale i starší kola je dobré udržovat čistá. Pokud jezdíte v terénu, bláto se dostane i tam, kam špinavá voda z asfaltové komunikace nedostříkne. Pokud kolo myjete ručně, současně ho kontrolujete, pokud ho zbavujete bláta pomocí stříkající vody, dostanete se zase snáze do špatně přístupných míst blízko převodů a pod blatníky.

Vědro s vodou a smetáček vám pomohou očistit kolo téměř kdekoli, zahradní hadice nebo WAPka zase na zahradě či na dvorku. Oba způsoby mají své výhody ale i úskalí, která byste měli znát dřív, než je použijete.

Čisticí prostředky a nástroje na mytí kol většinou vybíráme s ohledem na místo, kde kolo umýváme. Na zahrádce či na dvorku můžete kolo ostříkat, jinde se musíte spokojit s vodou v kbelíku.

Začít včas

Každý, kdo někdy pořádně uklízel, ví, že se zaschlou špínou je mnohem víc práce. Pokud jste při výletě projeli blátem nebo jen kolo zastříkali na silnici, s očistou neváhejte. Pokud ji provedete hned po dojezdu, bude vás to stát jen pár minut, pokud to odložíte o pár dní, bude vás to stát daleko více práce i času.

Zahradní hadice versus WAPka

K mytí kola cyklisté nejraději používají stříkající vodu. Použijete-li zahradní hadici s běžným tlakem, který regulujete prstem či stříkacím ventilem, máte umyto během chvilky. Na silně znečistěná místa můžete použít navíc smetáček. Pokud se rozhodnete použít WAPku s vodou stříkají na kolo pod větším tlakem, měli byste být opatrní.


Víte, že... kolo je stavěné jen na vodu padající shora a ne na vodu ze stran a pod tlakem? Tlakovaná voda z WAPky se může dostat i do ložisek či do nábojů. Podobně, jako když třeba brodíte s kolem hlubokou vodou.

Aspoň jednou za čas umýt ručně

Pokud nemáte k dispozici hadici s vodou, použijte kbelík a smetáček. Mycí houba je sice příjemná do ruky, ale pokud zachytí nějaký kamínek a vy pěkně při mytí přitlačíte, můžete si bicykl poškrábat. Při ručním mytí byste měli projít všechny části kola včetně plášťů a také si je dobře prohlédnout. Třeba přijdete na to, že na plášti se vám dělá boule, brzdové špalíčky jsou už pěkně ošoupané, nebo vám prasknul blatník.

V zimě

Umýt kolo, když zrovna mrzne, není žádný med, přesto je právě v zimě včasná očista často důležitější, než po blátivém letním výletě. Pokud jste se totiž (třeba jen cestou k nejbližší polní cestě) projeli po nasolené silnici, měli byste slaný nános z kola dostat co nejrychleji dolů. Solný roztok (solanka), který v zimě pokrývá většinu asfaltových komunikací i chodníků, škodí kolům stejně jako autům. Hliníkové části zasažené solankou zmatní a může se z nich odírat jemný hliníkový prášek. Jde v podstatě o jakousi „korozi“ hliníku. Pokud jsou takto zasaženy šrouby, jejich následné povolení může být složitější.

V zimě mnohdy nelze použít vodu z hadice, zvlášť pokud používáte tu na zalévání květin. Voda na mytí by měla být sice teplá, ale ne vařící. Ani kovům ani plastům na kole velký rozdíl teplot nesvědčí. Po umytí je nutné kolo řádně oklepat, aby z něj okapala voda, a poté uložit tak, aby mohlo řádně vyschnout. Vyplatí se také občas naprázdno protočit řetěz, aby se vzduch dostal ke všem jeho článkům a řetěz nezačal rezivět.

Nano pro lenochy

Pokud si chcete práci ulehčit, naimpregnujte si svého dvoukolého mazlíka speciálním nanolakem. Ten zvyšuje odpudivost vody a tak vám z kola bude bláto doslova stékat.

autoři: Stanislav Jurík , Radka Žáková
Spustit audio