Zpomalí řidiče vjezdové brány? Někde

22. leden 2020 14:35

Způsobů, jak ukáznit řidiče ve městech a obcích je několik. Poměrně oblíbené jsou teď vjezdové brány na začátku obcí. Jde o jakýsi ostrůvek uprostřed silnice. V úvahu ale připadají i radary nebo úsekové měření.

Vjezdové brány se například osvědčily ve Vejprnicích. Zatím jsou v obci dvě, od Křimic a od Nové Hospody. Právě se projektují další dvě, každý přibližně za milion. Do dvou let by měly být také na příjezdu od Skvrňan a od Tlučné. Ne všude ale vjezdové brány plní to, co si od nich obce přejí.

„Jde to projet i bez zpomalení. Úplně účinné nejsou. Musím říct, že jsem si to s vlastním osobním vozem vyzkoušela, a když budu chtít nezpomalit, jde to,“ okomentovala vlastní zkušenost z obce Kucíny nezávislá starostka nedalekých Příchovic Pavlína Nohavová. Naopak třeba vjezdová brána ve Skašově je podle ní plně funkční.

V Nepomuku se rozhodli nejprve nainstalovat informativní radary, které řidiče informují o jejich aktuální rychlosti, a po čase také radary umožňující úsekové měření rychlosti.

„Systém informačního radaru, to znamená od Plzně na Písek, už tady funguje asi tři roky. Průjezdný radar je tady v plném provozu asi rok a půl. Samozřejmě intenzita přestupků je značná, protože jsou tam rychlostní pásma nastavená na určité parametry. Nad 50 km za hodinu tu jezdí 90 procent řidičů,“ řekl starosta Nepomuku Jiří Švec.

Jsou účinnější radary nebo vjezdové brány?

Každá z technologií má své výhody, ale i nevýhody. V případě vjezdových bran je to komplikovaný průjezd kamionů, těžké zemědělské techniky nebo zimní údržby. Podle šéfa krajské dopravní policie Vladimíra Tomana je důležité případné řešení pořádně promyslet.

„Určitě je nutné vyhodnotit proč. Zda je to jen proto, že se starostovi zdá, že se tam jezdí rychle, což dokážeme ověřit tím, že tam postavíme radar a budeme to nějakou dobu měřit. Nebo tam fakticky dochází ke stavům, kdy je nutné, aby se doprava zpomalila. Pak bychom začali informativním radarem. Pakliže nedojde ke zklidnění, tak v rámci rekonstrukce by bylo možné vybudovat ostrůvek, což samozřejmě znamená to, že musíte chodníky a vozovku dostat do normových rozměrů a podobně. A to je samozřejmě investice,“ uvedl Toman.

Nejčastější příčinou dopravních nehod v minulém roce byl podle aktuálních policejních statistik nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a také nedání přednosti v jízdě. Na silnicích za rok 2019 v regionu zemřelo 28 lidí, což je za posledních deset let rekordně nízké číslo. Přitom počet všech dopravních nehod se zvýšil, stejně jako počet vážně zraněných.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio