80 let plzeňských trolejbusů

Námraza na trolejích? V Plzni už ve 40. letech věděli, jak s ní zatočit

22. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Současná měnírna s mobilní měnírnou

Nejstarší plzeňská trolejbusová měnírna Letná se v minulosti nacházela poblíž Rokycanské třídy. Dnes najdeme o kousek dále novou měnírnu z roku 1989, a to na křižovatce ulic Pod Vrchem a Rokycanská. Měnírna byla a dodnes je velice důležité zařízení.

„Měnírna slouží k napájení trolejbusových tratí, dochází zde k usměrnění a snížení velikosti napětí, v Plzni konkrétně na 600 voltů,“ vysvětlil funkci zařízení vedoucí dopravního oddělení Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Kohout.

Původní měnírna Letná byla prvním stavebním objektem trolejbusových tratí v Plzni: „Stavba byla zahájena už v říjnu 1939 a jednalo se o poměrně velkorysou budovu. Byla třípodlažní a zahrnovala dokonce byty pro zaměstnance, kteří zde byli důležití, jelikož tehdejší měnírny vyžadovaly častou údržbu i kontrolu. Stejně tak museli zaměstnanci zasahovat i v případě nějakého zkratu,“ řekl Jiří Kohout.

Srovnání dobové fotografie s dnešní podobou Rokycanské třídy

Na této měnírně byla také instalována poměrně unikátní technologie řešení námrazy na trolejích. „Na Doubravce odjakživa tady v tom stoupání na Prahu bývá problém s námrazou na trolejích. Když se mlha v zimě sráží a mrzne na trolejích, tak pak trolejbusy špatně jezdí. Tady už ve 40. letech instalovali speciální systém sepínání jednotlivých napájecích okruhů tak, že do trolejí pouštěli omezený zkratový proud a dráty zahřívali průchodem velkého proudu tak dlouho, dokud se námraza doslova neodpařila. Na druhou stranu to zase museli včas vypnout, aby se jim troleje nepoškodily a neprověsily,“ popsal pracovník PDMP a člen kolektivu autorů knihy 80 let Plzeň trolejbusová.

Alej i domy na Rokycanské musely ustoupit výstavbě čtyřproudé silnice

Okolí křižovatky ulic Masarykova a Rokycanská, tedy i okolí měnírny, vypadalo v minulosti zcela jinak. Nacházela se zde alej stromů, staré domy a mezi tím se vesele proháněly trolejbusy. „Já si pamatuji Rokycanskou třídu jako docela hezkou zadlážděnou ulici, lemovanou stromy. Nicméně už v 70. letech 20. století se Rokycanská třída začala přestavovat a ztratila původní ráz, který byl skutečně malebný. Celá řada domů na jižní straně a alej stromů musela padnout právě kvůli výstavbě čtyřproudé silnice. Dnes Rokycanská třída k životu a nějakému setkávání zrovna moc vlídná není,“ sdělil Kohout. Ze stejných důvodů zmizela také nejstarší trolejbusová měnírna Letná.

Z rekonstrukce měnírny v roce 2019 na místě dokonce něco zbylo: „Aby se při rekonstrukci trolejbusy v Doubravce nemusely úplně vypnout a nahradit vozy s alternativním pohonem nebo autobusy, tak se sem instalovala mobilní měnírna a doposud tu ještě stojí. Je zajímavá tím, že se dá naložit na kamion, odvézt a nainstalovat jinde v Plzni,“ řekl pracovník PMDP.

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: ČRo Plzeň
Spustit audio