Ambulantní pacienti si ve Fakultní nemocnici v Plzni zvykají na lístečkový vyvolávací systém

Čekárna

Další prosím! Tohle zvolání už v plzeňské Fakultní nemocnici na Borech pacienti zřejmě neuslyší. Už téměř dva měsíce tam funguje nový vyvolávací systém. Tedy elektronický systém, který vydává lístečky tak, jako na některých úřadech nebo v bankách. Vedení nemocnice usoudilo, že se tím zkrátí fronty a lidem bude systém připadat spravedlivější. Lékaři navíc vidí, kolik pacientů je za dveřmi, jak dlouho čekají a s čím za nimi jdou.

„Pacient si po příchodu zvolí na světelné obrazovce oddělení, které chce navštívit. Vyjedou mu dva lístky, jeden na kartotéku a druhý na ambulanci. Dále už se pacienti posadí a čekají, až je podle čísla vyvolají,“ řekla Milena Šubrtová, informační pracovnice Fakultní nemocnice v Plzni na Borech.

Jednou z nejnavštěvovanějších ambulancí je ambulance urologie. Některé dny počet pacientů přesáhne i dvě stovky. Podle urologa Dušana Mrkose je nový vyvolávací systém jen malým krůčkem k tomu, aby pacientům v nemocnici usnadnili a v rámci možností zpříjemnili čekání. A dodává, že hlavním problémem vzhledem k množství pacientů zůstávají limity kapacitní, personální a nepochybně i plátce zdravotního pojištění.

Zatím ne všichni pacienti se se systémem dokázali sžít

„Mnohdy se stane, že právě při návštěvě ambulance urologie, kterých je pět a každá provádí jiná vyšetření, že pacient, který přišel první, může čekat déle než jiný pacient, co přišel po něm. Každopádně počet ambulantních pacientů stoupá, bez závislosti na vyvolávacím systému. Bohužel spousta pacientů se chová agresivně a neslušně k sobě navzájem, ale i k ošetřovacímu personálu,“ dodává ředitel Fakultní nemocnice Václav Šimánek.

V roce 2001 prošlo ambulancemi v plzni na Borech zhruba 14 tisíc lidí. V roce 2010 jich bylo už téměř 34 tisíc a letos přesáhne počet pacientů 38 tisíc.