Chodsko nadále bojuje s kalamitou kůrovce, při těžbě stromů trpí lesní cesty

27. červen 2023 20:15, aktualizováno

Chodsko dál bojuje s kůrovcovou kalamitou. Při těžbě napadených smrků ale těžká technika ničí lesní cesty. Například situace v Klenčí pod Čerchovem je kritická.

Další lesy na Chodsku se mění v holiny. Může za to rozsáhlá kůrovcová kalamita, kvůli které v této oblasti už lesnické firmy vytěžily stovky tisíc kubíků napadených smrků. Kácení, vyvážení a úprava stromů těžkými stroji se zároveň podepisuje na stavu lesních cest, včetně turistických tras. Ty jsou místy rozježděné. Otázkou zůstává, kdo a kdy je opraví a kdo to zaplatí.

V Klenčí pod Čerchovem jsou lesní cesty opravdu hodně zničené. Těžba stále pokračuje i přesto, že jsou cesty nasáklé vodou a průjezd techniky je rozbahní. „Ceny dřeva se mění v poslední době prakticky každý měsíc. A pokud jsou ceny nasmlouvané pro majitele, těžební firma jim slíbí nějakou výši, tak se poté nemůže ohlížet na počasí a musí pracovat za každých podmínek. Co se týče konkrétně Klenčí, v těchto lesích jsou cesty státní, obecní i takové vedoucí soukromými pozemky. Je tedy otázkou, kdo bude za celou cestu platit a kdo je za ni zodpovědný,“ uvádí odborný lesní hospodář Lubomír Kulík. V oblasti se navíc pohybuje velké množství firem, a tak se o to hůře domlouvají jakákoliv nápravná opatření.

Dle Bohumila Záhorského, z odboru životního prostředí v Domažlicích, jenž odkazuje na lesní zákon, je za škody způsobené těžební činností převážně zodpovědný vlastník, případně ten, kdo provádí zpracování – záleží na domluvě. Průkaznost při určování konkrétního viníka je ale prakticky nulová. Až na dvě výjimky si nicméně lidé na těžbou poničené cesty lidé na odboru nestěžují.

Spolu s dalšími těží na Chodsku napadené smrky firma LST. Podle vedoucího provozu Romana Šrouba obnovu cest řeší obvykle smlouvy s vlastníky lesů. „Těžební technika se během jedné sezóny vrací do napadených porostů opakovaně. Nemá tedy podle mě cenu, aby bezprostředně po těžbě byla přibližovací linka perfektně opravena, když lze předpokládat, že se na stejném místě za měsíc bude těžba opakovat.“ Nejschůdnějším řešením je tedy cesty opravit až po definitivním ukončení těžby.

autoři: Lukáš Milota , abk | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Nejnovější zprávy