Cyklisté se v Plzeňském kraji dočkají nových cyklostezek

Plastový povrch cyklostezky by měl být odolnější než asfalt. Navíc je také recyklovatelný. V Nizozemsku ho vyvíjejí už od roku 2015.
Plastový povrch cyklostezky by měl být odolnější než asfalt. Navíc je také recyklovatelný. V Nizozemsku ho vyvíjejí už od roku 2015.

Plzeňské hejtmanství dá letos desítky milionů na stavby cyklostezek. Povedou do Brd, do Domažlic i na Prahu. Kraj chystá i singltrek.

Plzeňský kraj má v rozpočtu na letošní rok desítky milionů korun na budování nových cyklostezek. S podporou jejich staveb začalo hejtmanství předloni, kdy se v individuálních dotacích rozdělilo téměř dvanáct milionů korun. Loni pak bylo v rozpočtu na dotace pro obce na stavby cyklostezek třicet milionů.

Letošní částka je stejná jako oni, tedy třicet milionů korun. A stejný je i model postupu pro žadatele o krajské peníze. Obec by si měla připravit projektovou dokumentaci, stavbu, stavební povolení a pak může žádat o dotaci. Podle náměstka hejtmana odpovědného za dopravu Pavla Čížka je úplně nejlepší, když obec ještě dostane dotaci z jiného zdroje. Kolem Plzně je to například program ITI, který se podle Pavla Čížka málo čerpá. Další možností je pak také státní fond dopravní infrastruktury.

Kraj podpoří mezinárodní cyklostezky i trasy mezi sousedními regiony

Hejtmanství dává v letošním roce přednost dotacím na budování úseků mezinárodních cyklostezek, které procházejí krajem. Je to především hlavní trasa CT3 od Prahy do Plzně, na Domažlice a na státní hranici, další je pak trasa z Plzně na Bělou nad Radbuzou. Kromě toho kraj podpoří taky nové cyklostezky, které spojují sousední kraje, a dále pak cyklostezku do Brd. Kromě peněz určených přímo na stavby cyklostezek, můžou navíc obce nebo mikroregiony žádat kraj také o peníze na projektové dokumentace v oblasti cestovního ruchu.

Samotné hejtmanství se chystá stavět cyklistickou lávku na opravovaném železničním mostu v Pňovanech u Hracholuské přehrady. A kromě toho zvlášť podpořil ještě budování tzv. singltrek. To je náročnější technická trať, která připomíná spíše sjezdovku. Lidé vyjedou nahoru po klasické cestě a dolů potom sjíždějí terénem. Do okolí Radnic, Břas a Újezdu u Svatého Kříže na severu Rokycanska už šlo loni kolem deseti milionů korun a letos to bude ještě dalších dvacet milionů. Trasa by se měla otevřít ještě letos.