„Draisina“, velocipéd, vysoké kolo. Znáte historii bicyklu?

Hromadné foto všech účastníků, 1. ročník draisování s Waldsteinem 2017
Hromadné foto všech účastníků, 1. ročník draisování s Waldsteinem 2017
0:00
/
0:00

Kam až sahá historie jízdního kola? A jak to bylo s prvními cyklistickými kluby v Plzni? Cenné doklady o tom ukrývá Národopisné oddělení Západočeského muzea v Plzni. Včetně vzácného originálního exempláře tvz. „draisiny“ – předchůdce bicyklu ze zámku Kozel.

Muzejní sbírku historických vysokých kol a dalších velocipédů shromáždil svého času Ladislav Lábek.  Vzácností je tzv. „draisina“ – odstrkávalo (běhací stroj), které pochází od rodiny Waldsteinů ze zámku Kozel.  Patří mezi čtyři vzácné dochované exempláře v Čechách a „Klub českých cyklistů – turistů Český lev Plzeň 2015“ inspirovala k akci nazvané „Draisování s Waldštejnem“, která každoročně probíhá na hrázi rybníka pod zámkem Kozel. Letos se uskuteční 27. dubna.

Bicykl – stroj k dopravě, zábavě i sportu

Kolo vzniklo díky průmyslové revoluci a změnám v chápání volného času a zábavy - a to nejen u vyšších společenských tříd, ale postupně i u nižších vrstev a průmyslového dělnictva a nadšeně bylo přijato studenty. Předchůdce bicyklu představovalo dřevěné odrážedlo („draisina“), jejíž vynález v roce 1813 bývá všeobecně připisován německému lesníkovi a vynálezci Karlu von Draisovi . Vlastní jízdní kolo (velocipéd) vzniklo připojením pedálů a řetězu v roce 1839 a brzy se rozšířilo z  Británie do kontinentální Evropy a poté do celého světa. Definitivní podobu kolu vtiskl Pierre Michaux v roce  1861. V Plzni se první bicykl objevil v roce 1869. V roce 1870 přišla ještě inovace v podobě vysokého kola, které zvyšovalo efektivitu šlapání pevného převodu tím, že je zvětšeno přední kolo.

První cyklistické kluby

Postupem času začaly vznikat i první cyklistické kluby a pak i federace. První cyklistické závody v Čechách se uskutečnily v roce 1869, první mistrovství Čech na dráze se konalo v Plzni v roce 1889.  Už v roce 1883 vznikla v Plzni Vlastenecká společnost Českého klubu velocipedistů, ve které se soustředili starší občané jezdící spolu na výlety. V roce 1891 se z mladších nadšenců ustavil Klub českých cyklistů Radbuzan a brzy poté (1897) Klub cyklistů turistů Český Lev, který působil až do roku 1950. V roce 2015 k radosti všech cyklistických nadšenců spolek znovuobnovil svoji činnost – seznámit se s ní můžete třeba v říjnu tohoto roku, na kdy spolek připravuje velké celorepublikové setkání velocipedistů.

Spustit audio
autoři: Eva Podzemná, Ludmila Kotorová, Miroslav Hus, Michaela Vondráčková|zdroj: Český rozhlas