Je-li tedy vůle vaše, uhlídáte Mikuláše!
Mikuláš, čert a anděl. Skupinka, kterou 5. prosince v předvečer svátku svatého Mikuláše můžete na mnoha místech dodnes vídat. Tradice mikulášských obchůzek je stále živá – i když už možná málokdo ví, jakou podobu původní oslava tohoto svátku mívala a kdože ten svatý Mikuláš vlastně byl.
Postava Mikuláše je historicky doložená. Narodil se kolem roku 280 v maloasijském městě Patari. Byl velmi zbožný, jeho strýc biskup ho už v mládí vysvětil na kněze. Po smrti svých rodičů údajně celý svůj majetek rozdal chudým a vydal se do Palestiny, kde se sám stal biskupem. O jeho životě se vypráví řada příběhů, které vyzdvihují jeho mravní hodnoty – především štědrost.
Původní oslava svátku sv. Mikuláše mívala podobu rozpustilého průvodu nejrůznějších masek, který se podobal průvodu masopustnímu (chodili v něm laufři, turci, smrtky, kobyly, kominík, dragoun…). Průvod se choval dost nevázaně, a tak vzbuzoval pohoršení církve. Ve větších městech se hrávaly divadelní hry a studenti oblečení za Mikuláše a čerty vycházeli do okolí s různými říkankami a písničkami s cílem získat štědrou mikulášskou koledu.
Provolávání laufrů v mikulášském průvodu:
Zdráv buď, pane hospodáři,
Ať se vám všem dobře daří
I též paní hospodyni,
Vinšujem vše dobré nyní.
Je-li tedy vůle vaše,
Uhlídáte Mikuláše.
Mikulášská zahrádka nebo raději třesolka?
Časem se všechny masky z mikulášského průvodu zredukovaly na Mikuláše, Anděla a Čerta. Zatímco Mikuláš býval vždy jeden, andělů a čertů, kteří ho doprovázeli, mohlo být několik – a tak je tomu vlastně dodnes. I na Plzeňsku tyto skupiny obcházely stavení a hodným dětem přinášely nadílku nejčastěji v podobě jablek, suchých švestek, fíků nebo jiného ovoce. To se také napíchávalo na dřívka, která se zasadila do jednoho velikého jablka. Říkalo se mu „mikulášská zahrádka“. Později ovoce v nadílce vytlačily různé cukrovinky.
K období kolem svátku sv. Mikuláše patřívaly také různé zvykoslovné mikulášské předměty. Třeba tzv. „třesolka“, „vrkoč“, „mikulášský stromeček“ nebo „mikulášská zahrádka“. Řada z nich se dochovala i v Národopisném muzeu Plzeňska - například lidové figurky Mikuláše a Čerta k mikulášské nadílce zakoupené na trhu nebo doma vyrobené z kožešiny, drátku nebo dalšího materiálu.
Související literatura:
Ladislav Lábek: Zvykosloví Plzeňska, Plzeň 1930, s,. 27-28.
Dagmar Šottnerová: Lidové tradice. Olomouc 2009, s. 113-118.
Jak dříve slavívali Mikuláše, Národní politika 4. 12. 1943.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nagyová přišla o imunitu. Čapí hnízdo má u vrchního soudu zelenou. ‚Budu dál hájit zájmy Česka,‘ říká
-
Drony se mají stát běžnou součástí života české armády, musíme víc experimentovat, plánuje generál
-
Další hradní kauza uzavřena: kriminalisté odložili případ Balákova zvýhodněného bydlení
-
Kauza ‚Torpédo‘ hýbe baseballem. Hráči Yankees používají vylepšené pálky a mění klubové rekordy