Kdo bude řídit vozy MHD, až bude řádit omikron? Firmy se připravují na možný nedostatek zaměstnanců

12. leden 2022 15:36, aktualizováno

Varianta koronaviru omikron začíná v Česku dominovat. Firmy proto připravují krizové scénáře pro případ rozsáhlého nedostatku zaměstnanců. Třeba plzeňské dopravní podniky mají hned několik variant, jak řidiče nebo dispečery nahradit. V krajním případě můžou tramvaje, autobusy nebo trolejbusy řídit i lidé z kanceláří.

„Zpracovávám analýzy ze systému počítání cestujících. Vyhodnocujeme kvalitu dopravy, starám se o legislativu, schémata linek, tarify, značení vozidel a tak dále,“ uvedl Adam Šťastný, který pracuje jako projektový specialista Plzeňských městských dopravních podniků hlavně v kanceláři. Protože ale miluje tramvaje, před třemi roky složil zkoušky k jejich řízení a to se teď může hodit. Nervózní nicméně nebude, do kabiny řidiče totiž usedá pravidelně.

„To se povede obvykle tak jednou za čtrnáct dní. Vždycky v pátek odpoledne vyrážím do ulic, abych si zachoval nějakou ostražitost a viděl provoz přímo na živo a nejen z kanceláře,“ uvedl Adam Šťastný.

V případě karantény řidičů, je kam sáhnout

Plzeňské dopravní podniky zaměstnávají přibližně devět set lidí, z toho je 600 řidičů. Během pracovního dne jich potřebují zhruba polovinu. „V případě že by covid poslal větší množství řidičů do karantény či izolace, tak můžeme využít brigádníky nebo také kolegy z kanceláří. Máme také vytipované spoje, které bychom v případě potřeby mohli omezit,“ popsal mluvčí PMDP René Vávro s tím, že při extrémním zhoršení situace můžou dopravní podniky zajišťovat spoje podle prázdninového jízdního řádu.

Aktuálně mají dopravní podniky mezi 600 řidiči jen jednotky případů nákazy koronavirem. Bez problémů fungují také dispečeři, těch je dohromady 16. Na směně musí být tři, výjimečně ještě o jednoho méně. „To už je ale opravdu krajní řešení. Dispečer musí jednak sledovat systém řízení provozu z dispečinku a jednak je to i pohyb v terénu, a to řešení situací přímo na místě při konkrétní nehodě nebo mimořádné události,“ uvedl vedoucí střediska řízení provozu Tomáš Mráz.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio