Logo se suchým stromem uprostřed používá Šumava už více než 50 let

10. duben 2017

Správa Národního parku Šumava byla založena v roce 1991. Od té doby používá pro svoji prezentaci i na úředních dokumentech stejné logo, které už od roku 1963 používala Chráněná krajinná oblast Šumava. Historii více než 50 let starého loga nám připomene mluvčí Národního parku Šumava Jan Dvořák.

Logo bylo vytvořeno při vyhlášení Chráněné krajinné oblasti Šumava v roce 1963, na popud nestorů ochrany přírody na Šumavě Pavla Trpáka a Ladislava Vodáka, členů spolku Ochranářský průzkum Šumavy. Tento spolek se v té době intenzivně zabýval ochranou šumavské přírody a oslovil k návrhu loga akademického malíře a grafika Františka Peterku, který měl k Šumavě vřelý vztah a který logo navrhl. To bylo poplatné té době, a tak v původně červeném okruží, ve kterém byl nápis Chráněná krajinná oblast Šumava. Uvnitř kruhu pak byly vyobrazeny dva smrky na pozadí kopce se dvěma vrcholy.

„Vždy, když jsme se někde bavili, tak jsme se dohadovali, co to vůbec znamená, které kopce to jsou. Někdo tvrdil - jsou to Roklany, někdo tvrdil, že je to Boubín a tak dále. V podstatě měl každý pravdu, protože tak jak jsem se dozvěděl, je to symbolika šumavských vrcholů, protože řada z nich je dvojvrcholových, ať jsou to Roklany, ať je to Ostrý, velký a malý ať je to ten Boubín s Bobíkem, které při určitém pohledu vypadají, že jsou vedle sebe a řada dalších vrcholů se mohou zdát, že jsou dvouvrcholové,“ říká Jiří Kadoch ze Správy Národního parku Šumavu. Uprostřed loga, úplně v popředí je ještě jeden symbol Šumavy – tak zvaný kostlivčí strom. Jedná se přitom o souši, z jednoho konkrétního místa.

Původní logo Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava

„Jak jsem se dozvěděl, pan Peterka se nechal motivovat kostlivčími stromy v Mrtvém luhu, což je rašeliniště ve Vltavském luhu, kde ty stromy mají takovýto tvar, protože odumřeli kdysi podzemním požárem a jsou tam do dneška. Tento kostlivčí strom je ale zajímavý tím, že ta jeho symbolika se přenesla i do dnešní doby, protože Šumava bojuje s kůrovcovou kalamitou, pokud to tedy nazýváme tímto způsobem a těch suchých stromů se zde vyskytuje celá řada. To logo je tak stále živé a stále aktuální,“ doplňuje Jiří Kadoch.

Přitom toto logo Správa Národního parku mít vůbec nemusela. V roce 1992 byla vypsána soutěž na nové logo Národního parku a tehdy přišlo asi 40 návrhů od dětsky naivních až po velmi profesionální. Komise tehdy vybrala vítěze, ale nakonec se vedení Národního parku rozhodlo zůstat u zavedené tehdy bezmála 30 let staré značky. Do červeného okruží byl doplněn název Národní park a logo se používá v nezměněné podobě dodnes. Jen před necelými 10 lety se z barevného loga stalo logo jednobarevné, v základní zelené barvě.

V průběhu 25 let se přitom mnoho lidí snažilo logo nějak pozměnit, naposledy jeden z ředitelů chtěl z loga odstranit ten kostlivčí strom, ale to nakonec neprošlo. Logo Národního parku Šumava patří dnes mezi ty zavedené, snadno identifikovatelné značky, podobně jako loga některých zavedených národních nebo světových značek a firem.

autor: jsd
Spustit audio